Hit Vánoc - Konvertibilní notebooky

front.post
front.public: 12. 10. 2014
time00
Při nákupu počítačů Češi stále více preferují univerzálnost a snadnou přenosnost. Vyplývá to ze statistik prodejců, kteří v poslední době registrují zvýšený zájem o konvertibilní notebooky. Zařízení kombinující tablet s notebookem proto aspirují na prodejní hit letošních Vánoc.

 

Podle výsledků ankety mezi obchodníky s výpočetní technikou stouply prodeje těchto přístrojů od počátku roku do konce září až o 20 %. Za posledních šest měsíců se rozšířila i nabídka dostupných modelů, která cílí na širokou škálu zákazníků od studentů po vrcholové manažery.

 

Podle analýzy obchodní strategie tuzemských prodejců zůstávají ceny konvertibilních notebooků pro tuto chvíli stabilní a zařízení střední třídy tak lze pořídit v rozmezí 15 až 20 tisíc korun. „Hybridní notebooky se velmi rychle probojovaly do běžné nabídky obchodů a jejich cenová hladina dosud spíše stagnovala. I přes vysokou poptávku a širokou dostupnost produktu na trhu dojde k mírnému zvýšení ceny, a to kvůli tradičnímu předvánočnímu zvyšování marží obchodníků,“ upozorňuje Michal Ježek, ředitel společnosti Karsa Technologies, která nabízí nástroj pro analýzu cen produktů v e-shopech. Zvýšený zájem o multifunkční zařízení potvrzují i samotní prodejci. „Konvertibilním notebookům přichází na chuť stále větší počet zákazníků. Aktuálně tvoří zařízení typu 2v1 až 10 % celkových prodejů notebooků. Očekáváme proto, že by se tato kategorie počítačů mohla stát hitem letošních Vánoc,“ dodává Tomáš Pilský, obchodní ředitel internetového obchodu s počítači a elektronikou CZC.cz.

 

Zcela nová kategorie počítačů přitom dosud nemá ani jednotný název. Notebooky s oddělitelnou dotykovou obrazovkou, kterou lze plnohodnotně využít i jako tablet, prodejci označují jako tabletobooky, hybridní či konvertibilní notebooky nebo je kategorizují jako zařízení typu 2v1. Mezi nejčastější zájemce o tento druh zařízení patří studenti, obchodní cestující a vrcholoví manažeři. „Studenti nakupují konvertibilní notebooky kvůli vysoké mobilitě a dlouhé výdrži baterky,“ upřesňuje Jan Vrožina, marketingový manažer e-shopu s výpočetní technikou ExaSoft. Významnou zákaznickou skupinu tvoří i manažeři a obchodní cestující, kteří přístroj využívají nejen k občasné kancelářské práci, ale také ke čtení a k prezentacím na schůzkách. Podle vyjádření prodejce počítačů Mironet zákazníci při nákupech tabletu kříženého s notebookem nejčastěji preferují zařízení s operačním systémem Windows 8. Ten totiž vhodně kombinuje dotykové prostředí s klasickým desktopovým rozhraním a umožňuje hladké přechody mezi režimem tabletu a notebooku.

 

Velký prodejní potenciál vidí v případě hybridních notebooků obchodníci také u rodin s malými dětmi. V rodinách mohou totiž tabletobooky zastat roli domácího počítače i přenosného herního přístroje pro menší děti v období dovolených. Nejmenší zájem o konvertibilní zařízení naopak v tuto chvíli projevují soukromé firmy a státní sektor. Pro tyto subjekty představuje kategorie 2v1 relativní novinku, která není vhodná pro každodenní firemní provoz. „Hybridní notebooky s dotykovým displejem a oddělitelnou klávesnicí prozatím zaměstnanci ve firmách využívají minimálně. Podstatou většiny kancelářských činností je vytváření a editace textových dokumentů, práce s čísly či formuláři a textová komunikace. Z pohledu ergonomie je pro tyto činnosti stále nejvhodnější klávesnice a myš,“ doplňuje Lenka Uzun ze společnosti Servodata, jež poskytuje komplexní služby v oblasti podnikové informační infrastruktury.

 

Prudký nárůst zájmu o multifunkční notebooky výrazně podporují i výrobci. Ti v této kategorii vyrábějí desítky konfigurací a dávají zákazníkům možnost vybírat v různých cenových hladinách. Na trhu jsou tak dostupné modely v cenových relacích od 7 tisíc korun, které cílí především na studenty a jejich touhu mít dvě zařízení za cenu jednoho. Pro manažery jsou naopak k dispozici tabletobooky v hodnotě desítek tisíc korun, jež lákají na vysoký výkon a nadstandardní výbavu. Prodejci i specialisté na výpočetní techniku přitom shodně konstatují, že zařízení typu 2v1 nejvíce konkurují tabletům s nižším výkonem a ultrabookům vyšší třídy. Prodeje těchto přístrojů by proto dle předpovědí analytiků měly v dohledné době klesat.