Létat jako pták

front.post
front.public: 22. 09. 2019
time01 – obnovený

Řekněme, že většina lidí určitě slyšela o rogalu. Ovšem někteří třeba ani neví, co to je, nebo jak to vypadá. V podstatě jde o speciální kluzák, který plachtí vzduchem a nemá motor. Vypadá trochu jako drak, přičemž řízení je plně na jednom jediném člověku.



  Je zajímavé, že původně byl vynalezen pro NASA Francisem Roggalem, od toho také název rogalo. Člověk, který rogalo řídí, má poměrně zásadní zodpovědnost, hlavně tedy za sebe, aby se nedej Bože nezřítil. V podstatě jde o to, že musí tzv. vychylovat těžiště. Ono to má i něco podobného, jako je v autě řadící páka – vpřed znamená zrychlení, vzad zpomalení, vlevo se zatáčí doleva a vpravo doprava.  


 


  


 


Rogalo váží patnáct až třicet kilo a nejvyšší rychlost, která je možná, čítá dvacet pět až sto třicet kilometrů v hodině. Nejdelší vzdálenost, která byla překonána, je sedm set kilometrů. Pochopitelně musí člověku pomáhat vzduchové proudy. Kdo chce s rogalem létat, musí dodržovat určitá základní pravidla. Tak předně je nutné, najít si správnou plochu, ze které byste mohli odstartovat. Obvykle by to mělo být něco, co je vyvýšené, například kopec. Pokud nemáte kopec, jde to i z vleku, aerovlaku, navijáku a odvijáku. Přistává se rovnýma nohama na zemi, to jste už možná někdy viděli.  


 


To jsme se bavili o rogalu, které nemá motor, ale existují i motorová rogala. V podstatě je to skoro stejné jako u klasického rogala, akorát je kromě motoru přidané ještě sedadlo. Říká se, že kdo má odvahu, tak nemusí řídit. Prostě se jen vyletí do určité výšky, pustí se řízení, to se ustálí a už vás to vlastně jenom unáší po nebi. Ještě předtím než se pustíte do létání, tak byste měli projít nějakou tou teoretickou přípravou, o kterou by se měl postarat pokud možno letecký instruktor. Ono je to potřeba, protože v letech 2002 a 2003 zahynuli právě piloti motorových rogal.  


 


To však nebyly jediné dva případy, v poslední době je to stále častější a obvykle to bývá právě chyba pilota. Jestliže tedy projdete výcvikem a můžete létat, kurz stojí plus minus okolo pěti tisíc, tak je celkem možné, že byste si chtěli pořídit vlastní rogalo. Jestliže by vám stačilo starší, tak cena se pohybuje okolo deseti tisíc korun. U nových se ceny různí, záleží na typu, ale ten nejlevnější pořídíte za necelé tři tisíce, pozor, ne korun, ale eur. Samozřejmostí je, když chcete létat s motorovým rogalem, pilotní průkaz. Zkoušky na něj jsou obvykle v ceně kurzu.


Foto © Depositphotos.com/urban_light