Pagani Zonda F

front.post
front.public: 15. 11. 2023
time00-kopie – obnovený-kopie

Jejím tvůrcem je Horacio Pagani, Argentinec, který již od svého dětství snil o tom, že postaví supersportovní vůz. Cesta ke splnění tohoto snu nebyla ovšem vůbec lehká.  


V roce 1992 se Horacio Pagani rozhodl založit vlastní společnost, protože viděl budoucnost v karbonu. Po představení svých produktů sepsal smlouvu s Lamborghiny a stal se jejich dodavatelem karbonových komponentů. Firma Pagani Modena Design se vypracovala tak vysoko, že dnes patří mezi nejuznávanější italské společnosti.



První představený vůz nese označení C12, pak následovalo C12S, C12 kabriolet a řada se dále rozrůstala a stále rozrůstá. My si představíme Pagani Zonda C12F.  



Základní proporce a rozměry vozu zůstávají stále stejné. Délka činí 4,435 metru, šířka 2,055 metru a výška 1,141 metru. Rozvor náprav má hodnotu 2,73 metru. Díky použití karbonových vláken při výrobě šasi, karosérie a velké části interiéru činí hmotnost italského supersportu pouhých 1230 kilogramů. Autu zůstává atmosférickým vidlicovým dvanáctiválcem od AMG Mercedes-Benz s objemem 7,3 litru a jeho výkon se zvýšil z původních 550 na 602 koní (443 kW).


Toto maximum je k dispozici při 6150 ot./min, nejvyšší točivý moment povyskočil o 10 Nm na 760 Nm při 4000 ot./min. Nejvyšší rychlost vozu je 345 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 3,6s. Verze Clubsport, s ještě ostřejšími úpravami, má hodnotu 650 koní (478 kW) a dosahuje maximální rychlosti 360 km/h a z nuly na sto zrychlí za 3,4s. Výkon je přenášen prostřednictvím manuální šestistupňové převodovky a samosvorného diferenciálu na zadní kola. Zpomalení obstarávají kotouče brzdy Brembo a vpředu přitlačují obložení ke kotoučům šestipístkové třmeny, vzadu pak jsou namontovány třmeny čtyřpístkové. Aerodynamika vozu byla pro tento vůz částečně přepracovaná a zaměřuje se hlavně na optimalizaci přítlaku a také chlazení motoru.


Maximální přítlak se v rychlosti 320 km/h zvýšil ze šesti set na 900 kg, a pro dosažení ještě vyšších rychlostí je možné zadní spoiler nastavit na co nejnižší odpor vzduchu. Interiér vozu je zpracován ručně, což napoví první pohled do kabiny vozu. Anatomické sedačky a část palubní desky je čalouněna jakostní měkčenou kůží. Středový panel a kaplička přístrojů je pak zdobena leštěným hliníkem, který naleznete i na volantu, jehož věnec je zhotoven z masivního týkového dřeva, dále na hlavici řadící páky a dalších částech kokpitu. Cena Pagani Zonda F se pohybuje okolo 478 000 euro a verze Clubsport okolo 551 500 eur.


Foto © Depositphotos.com/edaldridge