Beneli

front.post
front.public: 01. 10. 2014
time01 – obnovený-kopie

Když se řekne jméno Benelli nebo lépe řečeno značka Benelli, tak většinou vědí muži než ženy, že jde o motocyklový závod. Už podle jména je patrné, že pochází z Itálie, kde byla založena v roce 1911. Jedná se vlastně o jeden z nejstarších výrobců motorek na světě.


 


Tato společnost měla v počátcích sídlo a Pesaru, přičemž se jednalo výsostně o rodinnou společnost. Ta se tak trochu rozpadla po smrti, hlavního zakladatele a tudíž všechno zbylo na jeho manželku Teresu Benelli, která se musela starat o celý chod továrny. Investovala veškerý svůj počáteční kapitál do společnosti. Dělala to zcela jistě i proto, aby nějak zabezpečila svých šest synů.  


 



 


Jednoho z nich, Giuseppeho, dokonce poslala studovat do Švýcarska, přičemž továrnu jí pomáhali vést ostatní synové s výjimkou toho šestého, protože byl ještě příliš mladý. V úplných začátcích to byla jenom taková garáž, kde se opravovali motorky a jízdní kola, avšak se začínaly i vyrábět náhradní díly, což byl posun. V první světové válce kromě prodeje materiálů italským vojákům začali tvrdě pracovat na svém prvním motocyklu, který vyšel z továrny v roce 1919. Hned o rok později postavili svůj první motor – dvoutaktní jednoválec o obsahu sedmdesát pět kubických centimetrů. Za další rok ho použili do svého druhého, ale vlastně prvního kompletního motocyklu.  


 


Motocykly Benelli v brzké době šli i závodit. V letech 1927 až 1931 dokonce získal nejmladší z bratrů Tonino tituly mistra světa. Ovšem v dalším roce havaroval a bohužel zemřel. Benelli pokračovali ve stavbě motorek i ve druhé světové válce. Tam sestavili přeplněný čtyřválec o obsahu dvou set padesáti kubických centimetrů. Následně přišly zlé roky a továrna kvůli válce stála až do roku 1949. Motorky, které neprodali ve válce, potom upravili, aby je mohli používat lidé i v normálním běžném životě. Nejstarší z bratrů, Giuseppe – opustil rodinný podnik a zamířil jinam.  


 



 


V roce 1951 začali produkovat tzv. lehké motocykly. Ty se staly velmi úspěšnými. Továrna byla postupem let na výsluní a v roce 1962 dokonce dokázali denně vyrobit tři sta motorek. V té době čítala asi pět set padesát zaměstnanců. Rok 1969 přinesl jednu z nejslavnějších motorek – Benelli Tornado 650. To bylo slavné hlavně díky své spolehlivosti a vysokému výkonu. Co se týká současnosti, tak tato značka sice stále figuruje ve světě, nicméně na závodech ji není skoro vůbec vidět od roku 2003. V současné době je tato továrna součástí čínské společnosti Group Qianjiang, která sídlí v jihovýchodní Číně, ve městě Wenlingu.