Bugatti Veyron

front.post
front.public: 07. 12. 2020
time01 – obnovený

Automobily Bugatti jsou velmi staré, vždyť na nich jezdila už Eliška Junková, ale od té doby se hodně věcí změnilo. Například nejnovější vůz značky Bugatti se jmenuje Veyron 16,4 a momentálně je to třetí nejvýkonnější auto, které je sériově vyráběné na světě. Mimochodem, auto je pojmenováno podle známého francouzského závodníka Pierra Veyrona.  


 


Co je zajímavé, tak design Bugatti Veyron 16,4 navrhl slovenský automobilový designér Jozef Kabaň. Toto auto se vyrábí ve dvou typech karoserií – kupé a targa. Za rok to bude deset let, co tenhle vůz vytvořil světový rekord, co se týká rychlosti, ovšem v kategorii sériových aut, který činil 407,16 kilometrů za hodinu.  


 



 


Nyní se podíváme trochu podrobněji na tento automobilový exemplář. Na první pohled, co tedy člověka zaujme, jsou velká kola. Ovšem za nimi se skrývají keramické brzdy, což není zrovna obvyklá záležitost. Když sešlápnete brzdu, tak vaším pomocníkem se stává automaticky tzv. ABS neboli protiblokovací systém, který vlastně napomáhá řidiči tím, že zabrání zablokování kola při brzdění. Jde to vysvětlit i na jednoduchém příkladu – jestliže tedy sešlápnete brzdový pedál při rychlosti vyšší než dvě stě kilometrů za hodinu, tak se vysune přítlačné křídlo na zádi, které dokáže kupříkladu z takových čtyř set kilometrů v hodině zabrzdit za méně než deset vteřin.  


 


Pokud bychom se podívali dále na motor, tak se jedná o vidlicový šestiválec, přičemž mu do zdvihového objemu osmi tisíc centimetrů krychlových chybí opravdu jen málo. Tzv. převodovku DSG, což je taková moderní verze automatické převodovky, kdy je hydrodynamický měnič točivého momentu vyměněný za dvě spojky, tudíž dokáže řadit, aniž by ztratil svůj výkon, vyvíjeli společně s firmou Bugatti i firma Ricardo a může se pochlubit sedmi rychlostními stupni. Pohon všech čtyř kol má zde na starosti mezinápravová spojka Haldex, která má své místo u přední nápravy auta. Jestliže se bude někdo ptát na chladiče, tak vězte, že Bugatti Veyron 16,4 jich má devět.  


 


Ovšem ne pospolu – tři jsou v motoru, tři mezichladiče, jeden pro olej poloosy, jeden pro motorový olej a jeden pro hydraulickou kapalinu. Ještě navíc tu máme dva vzduchové kanály. Co se týká spotřeby, tak hodnoty jsou opravdu minimální ve srovnání s podobnými auty. Nyní trochu zkonzultujeme cenu, která je poměrně dosti astronomická, tedy minimálně na české poměry. Takže pokud nesedíte, tak si raději sedněte, abyste sebou nesekli, protože cena za tohle vozítko je jeden milion eur. Je docela zvláštní, že i přes tak velkou sumu, je o tenhle vůz stále dost velký zájem.  


Foto © Depositphotos.com/Steve_Allen