Plzeňské kulturní centrum DEPO2015 ožívá v následujících dnech fenomenální výstavou, která se zaměřuje na historii československých elektronických kytar.
Na jednom místě je tak k obdivu celkem 136 kytar, které poskytl sběratel Jaromír Jíra z Plzně. Hudebního nadšence kytary upoutaly v roce 1999, kdy se je rozhodl sbírat. Celkově jich má doma přibližně 175 a většinu z nich sám opět zrenovoval.
Jeho nejvzácnější kousky pocházejí například z období výroby v Dřevokovu Blatná v roce 1953. Dle slov sběratele byl celkově začátek výroby kytar dost skloňovaný a bylo o výrobě hodně slyšet. Poté byl východní blok na nějakou dobu odříznutý. Mezi první kytary u nás patří například takzvané havajky, poté se začaly vyrábět kytary z Lubů (u Chebu).
Za zmínku stojí rozhodně například americká kytara Fender Stratocaster, která se mu dostala do rukou v roce 1954 a kterou rozebral a poté z ní vyrobil kytaru Resonet Grazioso. Kytara tak dle sběratele byla daleko lepší než Stratocaster a to především i díky daleko širší nabídce zvuků.
Právě české kytary jako je Resonet Grazioso a Ariosa získaly světové ocenění a právě tyto kytary vlastnili například kytaristé světového formátu jako jsou George Harrison z Beatles, frontman skupiny Led Zeppelin Jimmy Page nebo zpěvák a kytarista Petr Janda z Olympic.
V období po roce 1962 se výroba přesunula do Hradce Králové a následně také do Hořovic. Do světa se tak začaly vyvážet kytary, které se staly takzvaně “kopiemi” kytar Resonet a také například menší kytary Star, které získaly později název Futurama. V Japonsku se tento vývoj posunul na takovou úroveň, že se vytvořily značky jako jsou Futurama II. a poté Ibanez, které vyráběly prakticky kopie původních originálních kytar v podobné kvalitě ale především za nižší cenu. Tím pádem tak zájem o české kytary ve světě pochopitelně klesl.
Tato unikátní výstava je všem nadšencům a muzikantům k dispozici do 18. května.