Součástí rozvoje elektromobility je i rostoucí zájem o elektrokoloběžky. První modely byly vyvinuty již v 90. letech minulého století, ale tehdy o jejich pořízení téměř nikdo neuvažoval. „Díky posunu technologií se pro elektrokoloběžky nyní otevírá mnohem větší uplatnění, což vede i k masivnímu rozvoji zájmu, výroby a potažmo ke snížení cen a mnohem vyšší dostupnosti,“ konstatuje Michal Krejča, sales specialist společnosti CZC, která nabízí přibližně 60 různých modelů. Kolik kilometrů můžete s elektrokoloběžkou ujet, jak dlouhá doba je třeba k jejímu nabití a o které modely mají Češi největší zájem? A víte, kam s elektrokoloběžkou smíte a čemu je třeba se vyhnout?
Kdy vybrat elektrokolo a kdy koloběžku
To je pravděpodobně první otázka, kterou byste si měli položit. Budete jezdit do kanceláře nebo vás lákají horské výlety? Faktem je, že oba zmíněné prostředky vás mohou vyvézt i na celodenní výlet. Kolo je všestrannější, můžete se s ním vydat do terénu na nezpevněné cesty a vyjedete s ním i kopce s velkým převýšením. Ve prospěch koloběžek mluví naopak nižší cena a menší rozměry vhodné při uskladnění v bytě či kanceláři. Koloběžky mají menší kola a jsou určeny pro cestování po zpevněných cestách a při plánování výletu na koloběžce je proto třeba lépe plánovat. Lehčí terén zvládají lépe elektrokoloběžky s většími koly, kterých není na trhu mnoho. Zajímavou volbou z tohoto pohledu je například Eljet EVO16. Některé speciální terénní elektrokoloběžky mají robustní pneumatiky, které zvládnou i jízdu na nekvalitnějších cestách. Nenechte se však mýlit jejich označením, do skutečného terénu se s nimi nevydávejte.
Stanovte si očekávání: Na cestu do práce nebo delší výlety?
Před pořízením elektrokoloběžky je třeba si stanovit očekávání. Na trhu jsou městské modely i koloběžky určené na delší až dlouhé cesty a také sportovní varianty. Některé modely s dlouhým dojezdem nabízí například i pohodlné sedadlo a umožňují nastavit výšku řídítek či polohu nohou. Kromě toho se neustále zlepšují také bezpečnostní prvky elektrokoloběžek, jako jsou světla umožňující cestování za tmy, lepší brzdové systémy, odpružení tlumící nárazy a další prvky.
Neustálé vylepšování konstrukce a komfortu cestování
Výrobci vylepšují všechny části elektrokoloběžek s cílem zlepšit komfort i odolnost. „Moderní elektrokoloběžky využívají často lehké materiály, jako je hliník nebo uhlíková vlákna, a také lehčí a současně výkonnější baterie. Takové modely kombinují pevnost s nízkou hmotností, nabízejí výbornou ovladatelnost a umožňují snazší přenášení koloběžky. V posledních letech došlo také k vylepšení odpružení a kvality kol. Pneumatiky jsou často vybaveny lepší ochranou proti propíchnutí, což snižuje riziko defektu,“ konstatuje Krejča z CZC.
Z Prahy na Slapy a zpátky?
V minulosti měly elektrokoloběžky většinou dojezd omezený na několik málo desítek kilometrů na jedno nabití. Díky posunu technologií baterií a materiálů se toto omezení u moderních modelů výrazně posouvá a některé koloběžky nyní nabízejí dojezd i přes 100 km. I zde je třeba definovat si před koupí potřeby a očekávání. Menší, kompaktní elektrokoloběžky určené pro městskou dopravu nabízejí obvykle dojezd kolem 20 až 40 km. Středně velké elektrokoloběžky mohou dosahovat dojezdu kolem 40-80 km. Výkonnější a dražší modely nebo speciální off-road elektrokoloběžky mohou nabízet dojezd přes 100 km.
Rychlost
V minulosti poskytovaly elektrokoloběžky většinou často výkon kolem 200 až 500 wattů. V současnosti se však objevují modely s maximálním výkonem přesahujícím 1000 wattů a ty výkonnější elektrokoloběžky dokonce nabízejí výkon přes 2000 wattů. Maximální rychlost elektrokoloběžek byla dříve často omezena na 20-30 km/h. V současnosti existují elektrokoloběžky, které mohou dosahovat rychlostí nad 40 km/h a některé sportovní modely dokonce dosahují rychlostí přes 60 km/h. To otevírá samozřejmě otázky kolem bezpečnosti, protože taková rychlost s sebou nese mnohem vyšší riziko vážných nehod, zvlášť při jízdě bez bezpečnostních doplňků.
Vliv použité baterie na dojezd a rychlost dobíjení
Z pohledu praktického využití elektrokoloběžky je spolu s konstrukcí nejdůležitější vestavěná baterie. Dřívější elektrokoloběžky se často spoléhaly na olověné baterie, které jsou těžké a disponují omezenou kapacitou. Dnes přechází stále více elektrokoloběžek na mnohem efektivnější baterie lithiové a nabízí při nižší hmotnosti delší dojezd, ve spojení s vyšším výkonem lepší zrychlení a v neposlední řadě i rychlejší dobíjení. Ve srovnání s olověnými bateriemi, které potřebují mnohdy k plnému nabití i několik desítek hodin, stačí ve spojení s moderními technologiemi rychlého nabíjení dosáhnout plné kapacity lithiové baterie během relativně krátké doby. Přesný čas nabíjení závisí na kapacitě baterie, výkonu nabíječky a podmínkách nabíjení, některé elektrokoloběžky umí v optimálních podmínkách nabít baterii s využitím funkce rychlodobíjení na plný výkon za 2-4 hodiny. Standardní nabíjení může trvat o něco déle, například 4-6 hodin.
Které modely kupují Češi nejvíc
Výběr je samozřejmě ryze individuální záležitostí. „Cenové rozpětí elektrokoloběžek je přibližně od 7tis do 24tis tisíc korun. Pokud bychom měli hodnotit preference podle počtu prodaných kusů z letošního roku, je největší zájem o městské modely v cenách kolem 10 tisíc korun, aktuálním prodejním hitem na CZC je model Sencor Scooter One 2020 “ doplňuje Krejča z CZC. V cenové hladině mezi 10 až 14 tisíci lze dnes nalézt koloběžky s kvalitní lithiovou baterií, dojezdem kolem 50 km, motorem o výkonu až 500 wattů a systémem rekuperace, který shromažďuje energii z brždění a vrací ji zpět do baterie.
Tři často opomíjené parametry
Výkon, rychlost či dojezd jsou z pohledu uživatele samozřejmě velmi důležité vlastnosti a výběr je vždy do jisté míry kompromisem. Kromě uvedených najdete v technických parametrech ale také další parametry, které uživatelé mnohdy opomíjí. První z nich je nosnost. Přetěžován koloběžky může vést k jejímu poškození, zvláště pak při jízdě na nerovném povrchu, a rezerva je vždy výhodou. Většina koloběžek má maximální nosnost stanovenou na 100 až 120 kg. Z toho také jasně plyne, že koloběžky nejsou stavěny na jízdu ve dvou.
Druhý parametr, který by měli vzít v úvahu především zájemci bez garáže bydlící ve vyšších patrech, je hmotnost. Většinu modelů elektrokoloběžek jde složit a jsou v bytě velmi skladné, nicméně každý kilogram navíc se při přenášení pronese. Zvažte proto dobře, kdo bude koloběžku používat a přenášet. Hmotnost běžně dostupných koloběžek na trhu se pohybuje mezi 10 a 20 kilogramy.
„Na co se často při výběru úplně zapomíná, je maximální úhel stoupání. Promyslete proto, v jakém prostředí budete jezdit. Není asi nic horšího, než když si zákazník bydlící v kopci koupí koloběžku, která nedojede k němu domů. Je třeba počítat s tím, že větší kopce vyžadují vyšší výkon motoru a jízda v kopcovitém terénu na modelech bez rekuperace snižuje dojezd,“ doplňuje Michal Krejča z CZC.
Na výkonnou koloběžku jen s řidičákem
Legislativa související s provozem elektrokoloběžek není ještě úplně jednoznačná, nicméně jízda podléhá podle parametrů koloběžky různým pravidlům. Pokud je výkon menší než 1 kW a maximální konstrukční rychlost nepřesahuje 25 km/h, platí stejná legislativa jako na kole. Koloběžky se tedy mohou pohybovat na silnicích a cyklostezkách a do 18 let je vyžadováno použití přilby. Jízda na chodnících je v České republice zakázána. „Pokud má ale koloběžka vyšší výkon nebo maximální rychlost, je už obecně považována za motorové vozidlo, na cyklostezku nesmí a uživatel musí mít přilbu, řidičské oprávnění a v zásadě také povinnou výbavu. Nově připravovaná směrnice Evropského parlamentu předpokládá, že od roku 2024 bude na takovou koloběžku třeba sjednat i povinné ručení. Během dovolených doporučuji prozkoumat zákonnou úpravu o používání elektrokoloběžek v dané zemi, pravidla se mohou lišit. Vyhnete se tak nepříjemným zážitkům s místní policií,“ zdůrazňuje Krejča.
Nerespektování pravidel silničního provozu při jízdě na elektrokoloběžce může vést i k vážným dopravním nehodám nebo nepříjemným postihům ze strany dopravní hlídky. Stejně jako cyklistům hrozí i zde až desetitisícové pokuty a pokud by řidič způsobil v opilosti nehodu, při které je zraněn další účastník, může jízda skončit i vězením.
Vyhněte se rizikovým faktorům
Už jsme si řekli téměř vše, dejme tomu, že máme vybraný konkrétní model a vyjíždíme. Přestože jsme na koloběžce, je třeba si uvědomit, že součástí dodržování předpisů při jízdě na veřejné komunikaci je také nulová tolerance alkoholu, který představuje jedno z největších nebezpečí v dopravě vůbec a je příčinou velkého množství dopravních nehod. Pozornost snižuje také další nešvar spojený s jízdou na koloběžce – používání sluchátek. Pokud vyjíždíte mezi lidi, nikdy si je nenasazujte, snadno přehlédnete projíždějící auto nebo procházejícího chodce. A pokud se chcete vyhnout úrazům, dbejte zvýšené opatrnosti za mokra, a to především při jízdě na mokré dlažbě nebo při přejíždění tramvajových kolejí. Ale dost poučování, je čas vyjet.