Český výrobce karbonových kol Festka si získal věhlas nejenom pro svou unikátní technologii výroby rámů z navíjených trubek, ale také pro svůj originální grafický design a technickou dokonalost jeho provedení.
Nejvyšší kategorie, jakou Festka na poli designu nabízí, nedávno změnila jméno z Festka Prime na You by Festka, čímž firma chtěla zdůraznit osobní rozměr této služby, kterou nabízí pouze dvanácti zájemcům do roka. Důvodem k omezení kapacity je délka a složitost přípravy jednotlivých projektů a náročnost jejich provedení. Kategorie You by Festka nabízí úroveň personalizace, jaká nemá ve světě luxusních kol obdoby. Klientům se zde nabízí možnost objednat si příslovečné modré z nebe. Je však zajímavé, kolik podob to může mít.
„Škála klientů, kteří si zvolí tuto kategorii, je neuvěřitelná,“ říká Tomáš Hnida, art director Festky. „Někteří z nich si prostě řeknou o maximum možného a design nechají na naší kreativitě a šikovnosti. Jiní přijdou s představou, co by chtěli, a rádi se zapojí do procesu příprav a samotné výroby. Klienti z této skupiny jsou hlavními kandidáty na spolupráci s umělci mimo Festku, jako tomu bylo například u mediálně hojně publikovaného rámu Porcelain, na jehož obrovském úspěchu měl lví podíl ilustrátor Michal Bačák.“
A pak je tady třetí skupina, ve které jsou klienti, kteří vědí, co chtějí, do posledního detailu a chtějí být úplně u všeho. Jedním z nich je Antti Peltonen, který nedávno oslovil Festku s nápadem na zcela unikátní projekt. Antti je celoživotní fanoušek automobilových rallye. Do této motoristické disciplíny se zamiloval už jako kluk ve svém rodném Finsku. Bylo to v 80. letech, kdy v rallye na krátkou dobu závodily ve skupině B nejsilnější vozy, jaké kdy v této disciplíně jezdily. „Řev pětiválcového motoru Audi Quattro zanechal na mé sedmileté duši nesmazatelnou stopu,“ vzpomíná Antii na dny, kdy stál u štěrkových cest středního Finska, kde se závody tradičně konaly a konají dodnes. „To šílenství, s jakým se po cestách necestách řítily hvězdy jako Hannu Mikkola, Markku Alen, Timo Salonen nebo Henri Toivonen mě úplně fascinovalo.“
Antti už doma jednu Festku měl, silničku zpřed několika let. Přemýšlel o tom, že by si koupil nový gravelový model Rover, který Festka uvedla na trhv roce 2018, ale čekal na ten správný moment, na nějakou zvláštní inspiraci. Ta přišla, když se doslechl, že jeden jeho krajan postavil přesnou kopii vozu Audi Quattro skupiny B, který jako kluk tolik obdivoval. Rázem se mu vybavil slogan, ve kterém Festka o Roveru říká, že je to rallyekára mezi štěrkáči. K tomu, aby se do projektu pustil, mu ale pořád ještě něco chybělo. Jako celoživotní fanda značky Campagnolo čekal, až Italové přijdou se svou verzí gravelového osazení. Když Ekar, jak se sada jmenuje, přišel loni konečně na trh, už nebylo co řešit.
Anttiho představa byla taková, že grafický design rámu jeho kola bude co možná nejvěrněji kopírovat design žlutobílého Audi Quattro teamu HB. Jelikož je sám zdatný grafik, připravil si design do posledního detailu sám. Jak popisuje, neponechal nic náhodě: „Použil jsem přesné barvy, jaké měl HB tým v 80. letech. Tvoří totiž naprosto harmonický celek. Někdo tehdy odvedl skvělý kus práce! A co by byl rallye vůz bez log sponzorů? Já jsem ale umístil na jednu stranu loga skutečných značek a na druhé jsem si s nimi trochu pohrál. Třeba SORA znamená ve finštině „štěrk“. U SKF jsem zachoval přesnou podobu loga, ale písmena jsem s jistou dávkou drzosti změnil na WTF. Dnešní gravelová kola vypadají všechna stejně – hnědá/šedá/khaki, matné laky, sotva viditelné nápisy… Já jsem chtěl něco jiného. Ne tak vážného a možná i trochu přehnaného. Chtěl jsem, aby v tom byl ŘEV a RYCHLOST. Jako u Audi Sport Quattro S1 E2,“ dodává sympatický Fin.
Jak by se dalo čekat od puntičkáře jako je Antti, i ostatní osazení, které si zvolil, měl dokonale promyšlené. Kromě již zmíněné sady Ekar od Campagnola si vybral bezdušová kola z lety prověřené řady Shamal od stejného výrobce. Tentokrát ovšem nově v karbonovém provedení. „Přišlo mi to jako skvělé spojení,“ vysvětluje Antti. „Campagnolo má dlouhou historii v motoristickém sportu. Firma vyráběla kola pro sportovní a závodní automobily desítky let.“
A motoristická linka nekončí ani zde. „Chtěl jsem zachytit ducha skupiny B jak nejvěrněji to půjde. Na těch audinách z 80. let byla spousta součástí z kevlaru, který se vyráběl v Německu. Německá značka Schmolke tedy byla přirozená volba, když jsem vybíral řídítka, sedlovku a představec. Ty jsou takovou třešničkou na dortu celého projektu. Ačkoli jsou ty komponenty neuvěřitelně lehké, jsou zároveň velmi odolné a kupodivu i pohodlné. Obzvlášť to platí o sedlovce TLO (The Lightest One), která mi spolu se sedlem Lupina od Berk Composites poskytuje dostatek pohodlí při jízdě po štěrkových cestách mojí domoviny. Pláště Michelin v šířce 35-40 mm byly také přirozenou volbou, vzhledem k tomu, že firma dodávala pneumatiky Audi Rallye Teamu,“ dokresluje obrázek Antti.
„Antti měl design perfektně připravený,“ říká Tomáš Hnida a dodává: „Došel jsem brzy k závěru, že nemá smysl na něm cokoli měnit. Soustředili jsme se s našimi mistry lakýrníky hlavně na to, aby provedení nebylo co vytknout. Jsem s výsledkem moc spokojený.“ Fotografie Anttiho Rovera se na sociálních sítích setkaly s obrovským ohlasem. „Jeden z nejlepších přenosů autodesignu na kolo, co jsem kdy viděl,“ komentoval jeden z followerů Festky na Instagramu. Rádi souhlasíme…