Festka ONE

front.post
front.public: 27. 09. 2014
time01 – obnovený-kopie
Progresivní česká značka Festka Bicycles, která se věnuje návrhu, designu a ruční výrobě unikátních jízdních kol a doplňků na míru, představila včera na tiskové konferenci nový závodní karbonový model Festka ONE.

 

Základem každého kvalitního kola je rám. Rám tvoří trubky a u nich náš příběh začíná.

Trubky pro nás vyrábí firma CompoTech, která má 20 let zkušeností s těmi nejnáročnějšími karbonovými aplikacemi od stěžňů pro závodní jachty až po komponenty pro rychlá auta, či přesné výrobky pro laserové plotery. Možnost úzce spolupracovat s CompoTechem je pro nás velká čest a nekonečná studnice skvělých řešení, jak posunout užití karbonu v cyklistice. Vývoj a výzkum otevírá prostor inovacím, které jsme schopni aplikovat v rámci tradičních rámařských postupů a tím se odlišit od většiny konkurenčních značek.

 

 

Všechny trubky nového ONE jsou vyladěny tak, aby tvořily homogenní celek. Rám je spojován technikou, jaká se využívá pro kompletaci částí v leteckém průmyslu. Díky důmyslnému napojení trubky na trubku dochází ke vzájemnému přenosu energie, kterou jezdec kolo pohání a společně ženou stroj kupředu. Použité trubky jsou o 60 % tužší než předchozí generace rámu Zero a vynikají vysokou mechanickou odolností. Každá trubka je ve vrstvách navinuta vláknem, jež není nikde přerušeno. Všechny čtyři vrstvy pak tvoří vzájemně provázaný celek, což je zásadní kvalita pro maximální funkčnost celého rámu. V tom spatřujeme nespornou výhodu v porovnání s rámy tvořenými ve formách a skládanými ze dvou půlek, jejichž vlákna v nich provázaná nejsou.

 

Na kolo během jízdy působí čtyři různé síly. Každá z vrstev eliminuje jednu z nich. Finální, před lakováním viditelná vrstva, zvyšuje torzní tuhost. Jedná se v podstatě o náplet, který vytváří zámky bránící trubce v nechtěném pohybu. Výjimečnou tuhost dává trubkám patentem chráněné uložení vlákna ve skutečném nulovém úhlu dodrženém po celé délce trubky s přesným 10% překryvem vlákna. Výzkum ukázal, že malá změna vlákna, např. o 5°, sníží tuhost o 15 % a pevnost o 40 % oproti absolutnímu 0°.

 

Pevné titanové patky z jednoho kusu kovu zpřesňují řazení a dodávají kolu luxusní charakter. Rám může být plně přizpůsoben velikosti a potřebám jezdce. Jinými slovy je vyráběný tak, aby okamžitě seděl a ne tak, aby byl přizpůsobitelný. Speciální přání zákazníka - sedlovka vcelku, jiný standard středového složení, či dokonce změna tuhosti - jsou ve standardní ceně rámu a předem se s nimi, vzhledem k závodní povaze stroje, počítá.

 

Geometrii a jízdní vlastnosti rámu jsme založili na našich závodních zkušenostech.

Poslední testovací jízdy se konaly v horách a údolích francouzských a švýcarských Alp. Protože jsme od začátku stavěli závodní rám, přizvali jsme k testování profesionály, aby nám pomohli vyladit optimální tuhost různých partií rámu. Jezdci s bohatými zkušenostmi z velkých závodů, kteří za svou kariéru již sedlali řadu strojů pro nás byli ideální testovací skupinou. Stejně jako v automobilovém průmyslu nechali vývojáři Festka jezdce sedlat řadu odlišných strojů vyrobených z pěti různých verzí trubek a pečlivě zkoumali jejich reakce.

 

Vznikl tak rám, který je velmi klidný i ve vysokých rychlostech a dodává jezdci pocit jistoty bez ohledu na velikost rámu. Kolo hbitě reaguje na změnu směru jízdy a přitom dobře vede stopu. Velmi tuhá přední část zajišťuje stabilitu a pomáhá jezdci při spurtu. Zadní stavba zajišťuje jezdci dostatek pohodlí.

 

Kolo bude dodáváno v nekonečném množství barevných kombinací a designů, protože stejně tak jako je každý jezdec osobnost, je každý ONE originál.

 

Na vývoji rámu jsme pracovali téměř jeden rok. Každý krok jsme si podrobně ověřovali na 3D modelech rámu tak, aby mohlo být jeho fyzické testování co nejkratší a rám byl co nejrychleji k dispozici zákazníkům.

Do rámu ONE jsme kromě skvělých jízdních vlastností vepsali vášeň, píli, snahu, lásku a pokrok.

 

Video je ke zhlédnutí na Youtube" frameborder="0" allowFullScreen>