Nezaslouží si zvěčnění okamžiku, tváře, nálady či detailu větší pozornost? Odpověď je jednoznačná – i přes veškeré technické vymoženosti si dobrá fotografie žádá své.
„Ať se nám to líbí nebo ne, správný fotograf, byť by pořizoval jen snímky do rodinného alba, se stává tvůrcem, za nějž mluví jeho dílo. A pro dobrý výsledek je dobré nespoléhat jen na techniku, ale zapojit veškerou invenci, promyslet si záběr, vyhodnotit světlo, kompozici a v neposlední řadě správně nastavit přístroj,“ říká Martin Lukeš ze společnosti Megapixel.
Ke vzniku zajímavých fotografií mnohdy přispěje i náhoda, ovšem, jak známo, náhoda přeje připraveným. Jestliže budeme znát základní pravidla, případně nešvary, kterým je dobré se při fotografování vyvarovat, nemůže nás opravdu nic zaskočit. A k jakým chybám nejčastěji dochází?
V prvé řadě není dobré příliš spoléhat na automatické režimy. Aby snímek splňoval představy autora, je dobré využít rozmanité funkce a nastavení. Můžeme vybírat mezi různými scénickými režimy, zvolit správnou citlivost, dobře pracovat s expozicí, svou roli hraje vyvážení bílé barvy, u pokročilejších fotoaparátů můžeme pracovat s nastavením času a clony.
Perspektiva – ani tu není dobré podceňovat. Kreativci jistě vědí, že snímky mohou pojmout realitu mnohem lépe, odpoutáme – li se od tradičního vidění. Pohled zdola, z nadhledu, zblízka nebo naopak z větší dálky, našikmo či na výšku, to vše jsou zajímavé pohledy, které z fotografie vykouzlí nevšední zážitek. Pozor ale na křivý horizont! Ten by měl být vždy v rovině, pokud se nejedná o záměr fotografa.
Aparáty s vestavěným bleskem zase svádějí k jeho nadužívání. Je třeba mít na paměti, že blesk zničí přirozenou světelnou atmosféru, vytváří nežádoucí stíny, způsobuje červené oči, nerovnoměrně osvětluje popředí a pozadí a celé fotografii dodává studený nádech. Místo blesku je vhodnější použít vyšší ISO pro momentky nebo delší čas při zabírání statických záběrů.
Rozmazané fotografie sice mohou nést punc uměleckého cítění, ale ve většině případů jde o nežádoucí pohyb snímaného objektu nebo o pohyb aparátu během expozice. V prvním případě pomůže správné nastavení expozičního času nebo zvýšení citlivosti ISO. Pohybu aparátu zamezí stativ nebo aspoň pevná podložka.
Pokud jde o kompozici fotografie, rozhodně neplatí, že hlavní objekt má být umístěn ve středu fotografie. Opak je pravdou, snímaný objekt, na nějž je zaměřena pozornost, by měl být situován v levé nebo pravé třetině snímku. Totéž platí pro horizont, který by měl procházet horní nebo dolní třetinou.
Kdo se nenechá odradit zdánlivou složitostí pravidel správného fotografování a nepodlehne lákadlu automatických režimů, bude příjemně překvapen výsledkem i pocitem uspokojení z tvůrčí činnosti.
„Nezapomeňte na nejjednodušší a nejpraktičtější kompoziční pravidlo, že nejlepší fotografie je ta, ze které už nejde nic oříznout. Nezatěžujte tedy diváka zbytečně prázdným prostorem, nebo něčím co do snímku nepatří," doplňuje Martin Lukeš.