Začněte od řetězu
„Při přípravě kola je dobré postupovat po jednotlivých komponentách tak, abyste na žádnou nezapomněli. Začněte od řetězu,“ doporučuje Lukáš Princ z cyklistického specializovaného obchodu Ski a Bike Centrum Radotín.
Řetěz patří k nejvíce opomíjeným komponentám kola, alespoň mezi početnou skupinou rekreačních cyklistů. Přitom péče o něj a především včasná výměna mohou jeho majiteli ušetřit nezanedbatelné finanční prostředky. Řetěz se totiž během provozu postupně vytahuje a pak ničí převodníky i pastorky.
Proto jej nejprve zkontrolujte, abyste zjistili, zda není nutné ho vyměnit. Ke kontrole slouží speciální měrka, kterou koupíte v kterékoliv specializované cykloprodejně. Pokud do ní nechcete investovat, můžete si v obchodě nechat řetěz přeměřit.
„Jestliže není třeba výměna, řetěz důkladně vyčistěte od prachu, bláta i starého mazadla. Špinavý řetěz opět snižuje životnost převodníků, pastorků a samozřejmě i samotného řetězu. Rovněž se zhorší i chod řazení,“ varuje Karel Studnička z http://www.kola-radotin.cz .
K čištění použijte buď kartáč a čisticí prostředek, nebo speciální pračku řetězu, která je opět k zakoupení ve specializovaných cykloprodejnách. Nakonec řetěz nechte uschnout a poté jej namažte speciálním mazadlem na řetěz. K dostání jsou různé druhy mazadel do různých podmínek (sucho, bahno, apod.)
Přehazovačka jako nová
Také přehazovačku je třeba vyčistit a namazat. Čištění se týká především kladek, po kterých jezdí řetěz. Mechanicky odstraňte všechny ulpěné nečistoty a poté naolejujte ložiska a čepy. Několikrát přeřaďte a zbytek oleje odstraňte.
Na převodníky a pastorky tvrdě
Převodníky a pastorky rovněž mechanicky očistěte tvrdým kartáčem.
Aby brzdy skutečně brzdily
U čelisťových brzd se nejprve přesvědčte, zda nejsou brzdové špalíky příliš opotřebené. Poznáte podle linky, která je vyznačena přímo na špalíku, popřípadě podle kanálků na plošce špalíku, které musí být dobře patrné. V opačném případě je čas na výměnu. Tu neodkládejte, jinak riskujete snížení brzdného účinku a tím i bezpečnosti, a dále také zničení ráfku.
Podobné je to s čistotou brzd. Čisté brzdy znamenají zvýšení životnosti a bezpečné a účinné brzdění. Proto rozpojte čelisti brzd a zbavte nečistot styčné plochy brzdových špalíků. Nezapomeňte očistit suchým hadříkem také boky ráfků.
Částečné opotřebení špalíků může vést k prodloužení kroku brzdy (musíte více zmáčknout páku, aby brzda začala brzdit). To odstraníte nastavením stavěcího šroubu přímo na těle páky.
„U kotoučových brzd zkontrolujte sílu brzdné směsi na kovové části destiček. Příliš slabá vrstva může špatně fungovat zejména ve vlhkých podmínkách,“ upozorňuje Karel Studnička.
Ještě než vyrazíte na první vyjížďku, vyzkoušejte důkladně funkčnost brzd.
Nezapomeňte na vidlici
Vidlice je další součástí kola, která je často opomíjena. Přitom pro její hladký chod a dostatečnou životnost je třeba ji pravidelně čistit a mazat. Lépe řečeno její vnitřní nohy. Otřete je suchým hadříkem od nečistot a pryžové těsnění promažte silikonovým olejem. Poté vidlici několikrát propružte a následně odstraňte zbytky oleje.
Pokud máte vzduchovou vidlici či tlumič, je jaro vhodným časem zkontrolovat tlak, popřípadě dofouknout odpružení dle vaší aktuální hmotnosti.
Pneumatiky v plné polní
Před vyjetím zkontrolujte stav plášťů a také hodnoty nahuštění duše. Pokud na pláštích najdete větší trhliny, nebo je viditelně sjetý vzorek (zejména u horských a trekingových kol), je třeba pláště vyměnit. Pomocí manometru, který je součástí mnoha cyklistických pumpiček, zkontrolujte tlak v duši. Správná hodnota nahuštění je vždy uvedena na boku pláště.
Lanka a bovdeny namazat!
Nezapomeňte ani na kontrolu lanek a bovdenů. Suchá lanka mohou způsobit tuhý krok brzdy. V takovém případě je třeba lanko vytáhnout z bovdenu a namazat je olejem. Lanka a bovdeny byste měli přibližně po roce až dvou kompletně vyměnit.
Šrouby dotáhnout
Nakonec projděte celé kolo a dotáhněte všechny šrouby.
Mohlo by se hodit
Nechejte si vyrobit kolo na míru
Legendární americký výrobce jízdních kol Trek nabízí svým klientům kola, která vyrobí podle jejich vlastního návrhu designu a komponentového osazení. Vytvořit si je můžete prostřednictvím jednoduché počítačové aplikace s nepřeberným množstvím možností. Vášniví cyklisté si tak poprvé v historii vytvoří špičkové značkové kolo přesně podle svých představ.
Služba se jmenuje Project One a týká se silničních topmodelů Madone 6 a 7, Domane 6 a Speed Concept 9. Kterýkoliv z nich si klient může nechat vyrobit v barevném designu dle svého návrhu. Ten zahrnuje ruční lak rámu, jenž si klient navrhuje pomocí mnoha předpřipravených barevných schémat, v nichž může kombinovat nepřeberné množství barev a volit si i barvu loga. Nechybí možnost si zalakovat na rám vlastní nápis či podpis.
Design se dále doplní výběrem barvy ráfků, plášťů, kabeláže, sedla, omotávky řídítek, aby vše dokonale ladilo. Kromě designu si klient vybírá také komponenty, konkrétně řídítka, představec, přehazovačku, převodníky, kliky, řazení, hlavové složení, sedlovku, sedlo, zapletená kola i pláště dle svého přání.
„Project One je jedinečnou možností pro všechny cyklistické nadšence, kteří se nespokojí se sériově vyráběným modelem, přesně vědí, co od svého kola chtějí a rádi se odlišují,“ říká Lukáš Princ ze specializovaného obchodu Ski a Bike Centrum Radotín, který službu Project One jako prodejce zajišťuje na českém trhu, „Vytvořit si kolo v rámci Project One je přitom velmi jednoduché díky intuitivní on-line aplikaci, kde si klient jednoduše nakliká podobu kola přesně podle svých představ,“ dodává.
Ve zmíněné aplikaci si lze vytvořit a uložit i více variant a následně je porovnávat a vybrat si tu nejlepší. Kola v rámci projektu Projet One jsou potom vyráběna ručně v USA, nikdy více než jedno naráz, s důrazem na každý detail. Po dodání je kolo vyladěno přesně pro postavu a styl jízdy klienta.
Cyklistické sedlo si vybírejte podle kostí!
Cyklisté si od nynějška již nebudou vybírat sedlo jen podle hmotnosti, tvaru a síly polstrování. Nejdůležitějším údajem pro jeho výběr se stává rozteč sedacích kostí každého jezdce. Právě ty by totiž měly tvořit jeho hlavní oporu, aby nedocházelo k nežádoucím dopadům na jeho zdraví.
„Nejzákladnějším parametrem sedla je jeho šířka, která musí odpovídat rozteči hrbolů sedacích kostí jezdce, aby sedlo poskytovalo co nejlepší oporu pro šlapání a hlavně neomezovalo průtok krve do měkkých tkání před sponou stydkou. Používání špatně zvoleného sedla, které průtok krve omezuje, může vést k nevratným zdravotním poškozením, která jsou zejména pro muže velmi nepříjemná,“ říká Lukáš Princ ze specializované cyklistické prodejny Ski a Bike Centrum Radotín.
Průtok krve do měkkých tkání před sponou stydkou testoval v USA sportovní lékař Roger Minkow, který spolupracuje s přední cyklistickou značkou Specialized. Na základě svých poznatků pak vyvinul sedla, která jsou zdravotně nezávadná, ovšem za předpokladu, že si cyklista vybere správnou šířku.
Kvalitní cyklistické prodejny jsou proto vybaveny zařízením na měření rozteče sedacích kostí, aby mohly každému doporučit správnou šířku sedla. Měřícím zařízením je deska s vrstvou materiálu s tvarovou pamětí a měřítkem. Na tu si sednete v pozici dle pokynů obsluhy a vaše sedací hrboly zanechají v desce otisky. Jejich rozteč se následně určí pomocí instalovaného měřítka a podle výsledku zjistíte správnou šířku sedla. Přihlíží se i k tomu, jaký posed na kole zaujímáte – rekreační, sportovní či závodní. Velkou roli pro výsledný pocit z jízdy hraje i síla polstrování sedla. Zkušenosti paradoxně ukazují, že čím více času v sedle trávíte, tím slabší polstrování stačí. Při dlouhých vyjížďkách bývají otlaky způsobené silně polstrovanými gelovými sedly větší, nežli ty od sportovních lehkých sedel s minimální výstelkou.
Ideální je sedlo před nákupem vyzkoušet, ovšem tato možnost je u prodejců spíše výjimkou. Bezplatně ji nabízí například Ski a Bike Centrum Radotín, kde si můžete vybrané sedlo půjčit a následně důkladně v praxi otestovat.
Prosíme o laskavé uvedení zdroje informací Ski a Bike Centrum Radotín.