Enfield nebo také Royal Enfield je značka, která se zabývala výrobou motorek, jízdních kol, sekaček na trávu, ale také i stacionárními motory. Mluvíme o ní v minulém čase proto, že zanikla už v roce 1971. Založena byla o sedmdesát osm let dříve. Vezmeme to tedy pěkně postupně.
V roce 1893, čili se jednalo o rok založení, začala tato firma vyrábět jako první svůj sortiment jízdní kola. O čtyři roky později se výroba zaměřila na trochu jiný styl. Byla to léta počátků, takže tak to i vypadalo – jednalo se o čtyřkolové bicykly, dá se říci, taková zmenšenina kočáru. V následujících letech Royal Enfield dost experimentovaly při výrobě. Výsledkem bylo postavení prvního motocyklu, který pohánělo dvě stě třicet devět kubických centimetrů. To se událo v roce 1901.
Po šesti letech továrna Enfield spojila své síly s další značkou – Alldays a začala nová manufaktura. Vyráběly se motorky s větším obsahem kubických centimetrů – tři sta čtyřicet čtyři a sedm set sedmdesát, které se úspěšně účastnily i závodů. Pak přišla první světová válka. Obvykle výrobní továrny vždycky přerušily svoji práci, ale tady tomu tak nebylo. Naopak, Enfield dokonce dodával motorky pro Brity a potom i pro Sovětský svaz. Pro SSSR dokonce vyráběly speciální model, který u sebe měl kulomet Vickers.
Po první světové válce se Enfield začal věnovat zase v uvozovkách normální výrobě. Přivedl na svět první čtyřtaktní model, o obsahu tři sta padesát kubických centimetrů. Pak přišla druhá světová válka a opět továrna vyráběla vojenské motocykly, ale už jenom pro Anglii. Od roku 1946 až do 1954 se Enfield věnoval jednoválcům. Továrně však ještě zbyly nějaké ty motocykly z výroby pro Anglii, které ve válce nepoužili a tak je nabízeli formou prodeje a posléze byly prodávány jako přebytky. V roce 1948 sestavili průkopnický model Bullets 350cc a jednalo se též o jednoválec. Téměř okamžitě si vydobyl poměrně slušnou oblibu. O rok později spatřil světlo světa model pětistovka Twins. Měl dobrý výkon, malé náklady, tudíž se prodával rychle a bez masivní kampaně.
Od roku 1950 do 1960 se továrna Enfield zaměřila na výrobu motorek o obsahu dvou set padesáti kubických centimetrů. Pochopitelně pokračovali i v dalších letech, ale to byly už spíše stroje pro závodníky a ne do běžného provozu. Na konci šedesátých a v počátku sedmdesátých let, zaútočili na trh japonští výrobci motocyklů, se kterými se nedalo měřit ani tehdy a vlastně ani nyní. Továrna se nemohla rovnat s Japonci, tudíž stopla provoz a zavřela, dá se říct, ze dne na den.