Liška, delfín a špaček ve vzduchu: Jak letouny Aero získaly svá zvířecí jména

front.post
front.public: 19. 11. 2024
L39C-5219-19

AERO Vodochody AEROSPACE, patřící k nejstarším leteckým výrobcům na světe, slaví v letošním roce 105 let od svého založení a připomíná příběh, jak letouny z jeho dílen získaly jména inspirovaná zvířecí říší. Každé jméno odráží podstatu, charakter a duši stroje od první sériově vyráběné stíhačky Aero A-18 zvané „Špaček“ až po nejnovější cvičný letoun, který právě nedávno získal své jméno L-39 Skyfox (dříve L-39NG).  


Najít pro své letadlo ten správný název je pro firmu důležité hlavně z marketingového a obchodního hlediska. Tato naše tradice pojmenovávání sahá až do roku 1923. To, že výrobci, piloti nebo komunita fanoušků letadlo nějak pojmenují, znamená, že ho neberou pouze jako stroj, ale vytvářejí si k němu citový vztah. V případě bojových letadel pak vstupuje do hry i psychologický prvek. V letectví je běžné dávat letounům jména například zvířat, která se snaží vystihnout a zdůraznit jejich vlastnosti,“ uvádí Jan Chvojka, ředitel marketingu a PR společnosti Aero.


Nenápadné, ale vynalézavé zvíře
Nejnovější přírůstek Aero, cvičný letoun L-39 Skyfox (dříve L-39NG), navazuje na tradici zvířecích jmen. Dokud bylo L-39 Skyfox prototypem, vystačil si výrobce Aero s technicky znějícím dovětkem New Generation. Poté, co se rozběhla sériová výroba, přišel čas vybrat letounu stejně jako jeho předchůdcům z Aero jméno. Letoun L-39 Skyfox dostal jméno liška, protože se k němu tato šelma výborně hodí. Česká liška zosobňuje vlastnosti jako efektivnost, chytrost, vytrvalost, nesmírnou adaptabilnost, je též vynalézavá a pečující o svá mláďata podobně jako letoun o své piloty. Letoun L-39 Skyfox přináší moderní technologie, které mu umožňují přizpůsobit se nárokům dnešních i budoucích stíhacích pilotů. 


Hluboko do zvířecí do historie
První „zvířecí“ jméno získal malý stíhací letoun Aero A-18, jehož vzhled připomínal dřevěného špačka ze staré dětské hry. Stíhačka, za kterou stál letecký konstruktér Antonín Husník, vzlétla poprvé v roce 1923. Letoun Aero A-18, přezdívaný špaček, byl první stíhačku vyrobenou v Československu a také jedinou sériově vyráběnou stíhačku z Aero. V Leteckém muzeu VHÚ v pražských Kbelích je vystaven speciálně upravený stroj Aero A-18, který vyhrával letecké závody. 


Světové zvířecí ikony
Cvičné letouny Aero získaly v průběhu let zvučná jména, která vystihují jejich výkon i vzhled.


Aero L-39 Albatros, pojmenovaný po ptáku s největším rozpětím křídel na světě, dokáže urazit na jedno natankování až tisíc kilometrů, což se blíží doletu jeho ptačího jmenovce. Albatros vznikl jako průkopnický stroj pro výcvik pilotů, a díky své spolehlivosti a dostupnosti se stal nejpoužívanějším proudovým výcvikovým letounem světa. Stojí za ním legenda českého konstruktérství Jan Vlček.   


Aero L-29 Delfín, s tvarem připomínajícím elegantní tělo mořského savce, si zase zasloužil místo v dějinách jako první československý proudový letoun. Výroba začala v roce 1963 a trvala 11 let, vyrobilo se neuvěřitelných 3 600 kusů.


Zvířecí síla a vytrvalost
Zástupcem lehkých bojových letounů Aero je L-159 ALCA, jehož jméno odkazuje na latinské označení mořského ptáka Alca a zároveň se jedná o anglický akronym vyjadřující „Pokročilé lehké bojové letadlo“. Tento stroj, určený k podpoře pozemních sil a ochraně vzdušného prostoru, je nejpočetnějším bojovým letadlem Vzdušných sil Armády České republiky. Alka je stále pevnou součástí nejen nejrůznějších cvičení států NATO, ale i bojových misí. Od pilotů dostal letoun pro své vlastnosti přezdívku „Honey Badger“ neboli medojed (je to na svou velikost silné zvíře, dokáže přemoci útočníka většího, než je sám. Medojed je veden v Guinnessově knize rekordů jako nejvíce nebojácné zvíře).