Muž se zlatou sekyrou

front.post
front.public: 20. 02. 2015
time00-kopie – obnovený-kopie – obnovený
V dnešní komerční době se na nás sypou reklamy a všemožné produkty ze všech stran. Jen málokterý si ale skutečně zapamatujete. Existuje tu jedna věc, jeden produkt, který je velmi výjimečný.

 

Mluvíme tu o sekyrách Fiskars. Společnost Fiskars vyrábí řadu výrobků, ale naprosto notoricky známým produktem jsou právě jejich sekyry, které se získaly mezi zákazníky neskutečné renomé, a Fiskarsku chce prostě každý.

 

Měli jsme možnost mluvit s člověkem, který může za rozmach Fiskars v České republice, a který  se zasadil o jejich vedoucí pozici na trhu. Setkali jsme se v Sedlčanech, kde zastoupení Fiskars sídlí a v neskutečně přátelské atmosféře jsme strávili několik hodin spíše monologem o tom, kde se Fiskars vzalo, jaká byla jeho cesta českou kotlinou, i o budoucích vizích společnosti i jeho samého. Tento pán se jmenuje Ing. Jan Růzha a se společností Fiskars je spojen již přes dvacet let.

 

Vtěsnat několik hodin s tímto příjemným pánem do krátkého materiálu ani snad nejde. Proto jsme vybrali jen to nejzajímavější do krátkého rozhovoru.

 

Jak jste se ke značce Fiskars dostal a kdy se její výrobky dostaly do České republiky?

Výrobky Fiskars byly do ČR, tehdy ČSSR dováženy už za hluboké totality. Především to byly klasické krejčovské nůžky s typickou oranžovou rukojetí. Já jsem se k Fiskars dostal v roce 1993, kdy jsem převzal zastoupení značky od paní baronky Ingrid Jaschke z Rakouska, dnes již postarší dámy, která prodávala Fiskars z Finska především do Tuzexu a Merkurie. Tím, že odešla do důchodu mě oslovil Lars Palmgrens z Fiskars, jestli bych se toho nechtěl ujmout.

 

Jaké byly začátky v porevolučním česku?

Znalost značky byla v té době prakticky nulová, přestože výrobky Fiskars u  nás někteří lidé používali a chovali je doma jako klenoty. Šlo o vysoce kvalitní výrobky, ale ve srovnání s ostatními na trhu se zdály velmi drahé. Museli jsme přesvědčit zákazníky, že naše produkty za ty peníze skutečně stojí. Obchodně  byl především velký problém vyžadovat na velkoobchodech platbu předem.. Ale nakonec se vše podařilo a nárůsty prodejů šly nahoru ve stovkách procent. Dnes již prodáváme Fiskars 22 let. Nutno zmínit že až do roku 2011 jsme fungovali ve dvou lidech. V současné době se firma přetransformovala na Fiskars Czech s.r.o. . Zatím v ní pracují 4 zaměstnanci. Značka Fiskars si udržuje v segmentu seker a zahradního nářadí vedoucí pozici na trhu.  Já jsem již před rokem předal otěže novému manažerovi panu ing. Dudovi, protože jsem dosáhl důchodového věku a věřím, že mladší manažer přinese nové myšlenky a posune prodej Fiskars na další úroveň.

 

Jak vidíte posun v byznysu za uplynulých 20 let, kdy předáváte otěže firmy novým lidem?

Byla to dlouhá cesta. Dnes válčíme především s tím, že značka je notoricky známá. Je to prima pro prodej, ale pojí se s tím problémy s plagiáty, s cenovou válkou obchodníků, ale to už bude na panu Dudovi. Já mu budu jen z povzdálí fandit.

 

Proč si myslíte, že má Fiskars a jejich výrobky i při relativně vysokých cenách takový úspěch?

Fiskars je jedna z nejstarších firem v Evropě, v letošním roce slaví 366 let a drží ji na špici dvě zásadní věci. Vysoká kvalita zpracování a neustálý vývoj produktů jak v oblasti designu, tak v technickém provedení a funkčnosti jednotlivých přístrojů. Fiskars vyrábí nářadí od poloviny sedmdesátých let a každý rok přináší něco nového.

 

Když jsme se měli možnost potkat s lidmi z Fiskars, působili na nás neskutečně pohodově. Je to tak i při běžné spolupráci?

S lidmi z Fiskars funguje naprosto úžasná spolupráce. Co se řekne to platí a i vedení je velmi neformální a přátelské. Podaná ruka je víc než podepsaná smlouva. Toto se snažíme aplikovat i tady v ČR.

 

Co je výrobkem číslo jedna?

Naprosto bezkonkurenčně sekery. Ty jsem uváděl na trh hned od začátku, kdy jsem přišel k Fiskars, což nebylo jednoduché. Cena byla v té době pět až šestkrát vyšší než sekery na našem trhu a bylo nutné lidem vysvětlit, kde je ten rozdíl. Předně jsme dávali záruku deset let na topůrko, což tu do té doby nikdo neviděl. Byl to skutečně velký boj jak se zákazníky, tak i s distributory, ale už léta se drží prodej nad sto tisíc kusů ročně. I přes různé napodobeniny je Fiskars jen jeden.

 

Na závěr nám řekněte jak je to s Vaší zlatou sekerou?

To bylo k výročí deseti let, co jsem byl u Fiskars, den před otevřením výstavy v Německu, kdy mi předali pozlacenou sekeru. V té době se prodávaly desítky tisíc kusů a já jsem se s nimi vsadil, že když dosáhnu stotisíc prodaných kusů za rok, tak dostanu od Fiskars sekeru z pravého zlata. Skutečně slib dodrželi a v prvním roce, kdy jsme dosáhli stotisícového prodeje, jsem dostal zlatou sekeru Fiskars, jako sponu na kravatu. Musím říct, že ji dodnes velmi rád nosím.

 

Za Redakci Time4men.cz děkujeme panu Růzhovi i panu Dudovi za rozhovor i příjemně strávený čas a přejeme, ať se do budoucna daří.

 

http://www.fiskars.cz