Na začátku bylo kolo

front.post
front.public: 10. 04. 2014
time02
Jízdní kolo patří k největším světovým vynálezům. Lidstvu slouží i v dnešním přetechnizovaném světě jako dopravní prostředek, sportovní náčiní a prostředek pro zábavu. Vlastně tři v jednom, jak je u dnešních výrobků zvykem.

Právě nyní, s nastupujícím jarem se cyklisté opět vyrojili a na komunikacích jich potkáváme celé tlupy. Mladí i staří, muži, ženy, děti, všichni, kdo propadli tomuto zdravému pohybu šlapou do pedálů  a kochají se krásou jarní krajiny.

Nebylo tomu ale vždycky, tak. Stejně jako každý jiný nový vynález prošlo jízdní kolo i cyklisté dlouhým vývojem. Na jeho počátku bylo kolo považováno za ďábelský vynález, který hrozí přinejmenším zmrzačením, ne-li přímo smrtí. Něco na tom i bylo, když si vzpomeneme na historický bicykl s vysokým předním kolem, na kterém se ztěží udrží i akrobat.

Při průjezdu obydlenou oblastí bývali cyklisté často  předmětem nejen výsměchu, ale i útoků. Důvodem bylo i jejich oblečení, které nesmělo na kole překážet nebo se do něho zaplést a bylo považováno za nemravné. Zvláště ženy s tím měly potíže, protože když začínaly jezdit na kole, byla ještě "mravnost nade vše". Ty, které prosadily, že budou na kole jezdit stejně jako muži, nebyly považovány za dámy a vzbuzovaly veřejné pohoršení, ale také diskuse o tom, zda je tento sport pro ně vhodný ze zdravotního hlediska.

Vývoj dal ovšem za pravdu ženám a také posunul módu o hodný kus dopředu. Možná by  se styl napodobující mužské oblečení a nošení kalhot a kratších sukní tak rychle neprosadil, kdyby nebylo potřeba řešit oblečení cyklistek z praktického pohledu.
Ani muži - cyklisté, to neměli jednoduché, ale v rámci emancipace byli přece jen ve výhodě. Jednak jim toho prošlo během dějin lidstva  daleko víc než jízda na kole, a také se počítalo s tím, že jsou hračičkové a budou stále přinášet něco nového, i když často diskutabilního. Je  to prostě jejich dějinný úkol.

Postupem času se výhody jízdního kola ukázaly v celé své kráse. Kolo umožňovalo snadno se přemisťovat, nevyžadovalo žádný jiný pohon než lidskou sílu, což je člověku jen ku prospěchu, udržovat se je naučil každý, i když nebyl příliš šikovný, vešlo se skoro všude, bylo tak lehké, že se dalo v případě potřeby přenést, ale zároveň uvezlo i nějaké to břemeno, náklady na jeho pořízení nebyly tak vysoké, aby si jej nemohli dovolit i hůře situovaní lidé a navíc fungovalo jako módní doplněk.

Ještě v nedávné době nevozili rytíři dámu před sebou na koni, ale na rámu kola, což zjednodušilo lidské vztahy a umožnilo blízký fyzický kontakt a dodnes jsou nejen na světě, ale i v ČR oblasti, kde je kolo velmi rozšířeným dopravním prostředkem  a umí na něm jezdit i ti, kdo se už kvůli věku stěží udrží na nohách. Zkuste navštívit třeba Královéhradecký kraj  a nemusíte jezdit ani do Holandska.

Přece jen ale po vlastech českých funguje jízdní kolo ponejvíce jako sport a relaxace. Takže řidiči pozor, až vyjedete na jarní silnici, počítejte si tím, že se setkáte nejen s kamiony, ale také s cyklisty, takže dávejte pozor a nepřehlédněte je.