NEJSTARŠÍ BMW

front.post
front.public: 24. 04. 2016
000  – obnovený – obnovený
Automobilka BMW, jejichž označení znamená Bayerische Motoren Werke (Bavorská továrna na motory) je oblíbenou a charakteristickou automobilkou již od svého vzniku v třicátých letech minulého století, kdy vyrábí osobní automobily a motocykly.

 

První automobil této značky spatřil svět 22. března 1929. Tehdy nešlo ale vůz vlastní výroby, ale o vůz licenční. Pod názvem BMW 3/15 (typ DA1) vznikl v licenci malého britského vozu Austin Seven a to v pronajaté továrně Ambi-Budd na berlínském letišti Johannisthal.

Nic to nemění na tom, že se začala psát úspěšná linka automobilky BMW. Pořizovací cena auta byla 2200 říšských marek a auto byl značný zájem. Prodalo se ho okolo 16 tis kusů v různých karosářských provedeních. A to naznačovalo úspěch a hlavně to byl obrovský popud pro automobilku, aby pokračovala ve vývoji a výrobě dalších osobních aut.

 

BMW 3/15 měl vodou chlazený motor a obsahu 750 kubických centimetrů s výkonem 15 koní. Spotřeba byla 6 litrů na 100 kilometrů. Automobil měl klasické tvary té doby, výrazné blatníky a plochou masku chladiče, nad kterým nechyběl znak BMW, který je nám notoricky znám i z dnešní doby.

 

Než se společnost BMW k produkci automobilů, patřila k významným producentům leteckých motorů. Vše se změnilo v roce 1928, kdy odkoupila zadluženou, dobře vybavenou, automobilku DIXI v Eisenachu. Zde právě firma vyráběla své vozy Dixi 3/15 pod licencí Austin Seven.

Po první světové válce se v Německu zastavila stavba letadel a leteckých motorů a tak se BMW přeorientovala pouze na osobní vozy a motocykly. Kdy první motocykl vyjel z bran automobilky v roce 1923.

První automobil vlastní konstrukce byl na trhu od roku 1932. Model pod názvem 3/20 PS měl čtyřválcový motor o obsahu 782 cm3 a výkonu 20 koní a s původním licenčním 3/15 neměl téměř nic společného.