Potopené poklady stále lákají

front.post
front.public: 20. 04. 2015
Bez-názvu-1
Pátrání po potopených lodích je napínavé dobrodružství, které není určeno pro každého. Jen ti nejodvážnější potápěči nebo velká náhoda vynáší tragické příběhy nebo poklady  ztroskotaných plavidel na denní světlo.  Známe to z dobrodružných příběhů svého dětství i dospělosti, literatury, filmů i vzácných obrazů.
Rozbouřené moře vysoko zvedá na vlnách koráb s potrhanými plachtami, který se láme jako tříska. Námořníci zoufale volají o pomoc, ale loď klesá ke dnu a často na mořské hladině nezůstane ani známka pro tragédii.
Čím byla plavidla starší  a méně dokonalá, tím častěji se stávalo, že je potopila bouře, špatná navigace nebo válečná vřava. Potápěly se však i lodě velmi dokonalé a moderní, o kterých se předpokládalo, že jsou nepotopitelné. Dějinným příkladem je Titanic, který ztroskotal hned na své první plavbě.
V minulosti z potopených lodí dokonce piráti udělali živnost a záměrně naváděli hlavně obchodní lodě na útesy, kde vylupovali trosky a cenný náklad.

Některé lodní tragédie jsou dodnes předmětem spekulací, protože zůstaly na mořském dně uloženy možná navěky a s nimi i poklady, které plavidla převážela. Dodnes se v některých případech neví, zda se cennosti, které byly na potopených lodích ztratily již před tragédií nebo jsou pohřebeny na mořském dně.
Ani moderní technika není často schopna vraky najít a pokud o nich ví, není možno je vyzvednout. Tak se třeba stala památníkem japonského útoku na Pearl Harbor americká loď Arizona, která zůstala potopena pod mořskou hladinou i se všemi námořníky, i když je relativně blízko  břehu a dokonce viditelná.


Potopená plavidla jsou dodnes velkým lákadlem, ovšem nejen pro archeology, kteří touží zhmotnit historii za pomocí nalezených artefaktů a najít vysvětlení pro události, které vedly k námořním tragédiím, ale i pro dobrodruhy, které lákají potopené poklady či touha po slávě. Čím je technika modernější a dokonalejší, tím větší šanci mají.
Je ovšem pravda, že jak k archeologickým, tak i k dobrodružným výzkumům není stanovisko majitelů jednotlivých vod jednoznačné. Ne všechny státy jsou těmto aktivitám nakloněny  a často se již podmořský výzkum stal i předmětem mezinárodních konfliktů. Takový konflikt vyvolal třeba nález vraku lodi Victoria, která patřila k výpravě F.de Magalhäese, pozornost vyvolalo i hledání německého válečného křižníku Bismarck nebo některých ponorek.
V těchto sportech jde nejen o náklad, na který si činí nároky státy, kterým lodi patřily nebo potomci jejich majitelů, ale i o techniku, kterou byly zejména válečné lodi vybaveny či dokumenty, které byly na palubě a měly by zůstat utajeny.

Ani dnešním plavidlům se tragédie nevyhýbají a tak budou mít archeologové,  dobrodruzi i mezinárodní právo stále široké pole působnosti. Lidské touha, ať již se týká hamižnosti, snů o zbohatnutí a slávě nebo  po odhalování tajemství je stará jako lidstvo samo a nezastaví se ani před rozbouřeným mořem.

Foto © Depositphotos.com/KevinPanizza