Těmto faktům nepomáhá ani skutečnost, že v ČR ubývají prvodárci, tedy lidé, kteří krev jdou darovat poprvé. Na situaci reaguje kampaň the Art of living, the Art of giving, tedy „Umět žít znamená umět darovat“, která bojuje proti úbytku mladých dárců krve. Cílem kampaně je v období od 1. května do 14. června 2014 získat 3000 nových dárců krve, pro něž se symbolem dárcovství stanou hravé Nexcare náplasti. Do projektu jsou zapojeny transfuzní stanice v Praze, Brně, Plzni, Českých Budějovicích, Olomouci a Hradci Králové.
Nenahraditelná krev
Krev má v medicíně výsadní postavení, neboť ji nelze ničím jiným nahradit. Má tak nezastupitelnou funkci při léčení a její zásoby se proto musí neustále doplňovat. Obecně Český červený kříž doporučuje, aby připadlo 4 až 6 dárců na každých 100 obyvatel v zemi. Podle slov Marka Jukla, prezidenta Českého červeného kříže se Česká republika však již dlouhodobě potýká s nedostatkem krevních dárců „V současnosti nedosahujeme ani spodní hranice doporučovaných čísel. V ČR by se měl počet dárců krve pohybovat mezi 400 až 600 tisíci, ve skutečnosti jich je podle statistik necelých 300 tisíc.“
Důležitost prvodárců
Prvodárci tvoří každý rok průměrně 10 % registrovaných dárců a jsou tak velmi důležití pro zajištění stálé zásoby krve. Mladí lidé a zvláště studenti VŠ s nadšením a zápalem pro dobrou věc jsou ideálními kandidáty na prvodárce, proto se kampaň na ně zaměří. Projekt ,‚Umět žít znamená umět darovat‘‘ bude pro sloužit jako informační platforma o darování krve a bude mít za cíl rozptýlit prvotní strach a dezinformace s tím spojené.
Jak se přidat?
Každá kapka se počítá, přidejte i Vy a pojďte darovat krev! Každý dostane za svůj první odběr designovou náplast Nexcare od splečnosti 3M z limitovaná edice navržené speciálně pro ,‚Umět žít znamená umět darovat‘‘. Náplasti jako symbol dárce krve navazují na úspěch kampaně, která poprvé začala v USA v roce 2009, kde se staly pojítkem pro mladé prvodárce. Dárci také získají informační leták se slevou a kuponem na vyzvednutí lístku do partnerských kulturních institucí a odznak ve tvaru Nexcare designové náplast. Více informací naleznete na: http://www.nexcaregive.cz