Tehdejší ředitel této firmy Nicolas Hayek, měl zajímavý plán, a to takový, že by vyráběl auta za použití stejné technologie jako u hodinek, což je dnes považováno za velmi neotřelé, ale tehdy to mohlo působit přinejmenším zvláštně, ostřejším způsobem řečeno, že se zbláznil. Jenže jemu se to povedlo, ale nebyl na to sám. Čtvrtého března 1994 byla založena tedy továrna Smart v Německu, kterou vlastnila v tu chvíli firma Daimler, protože vložila padesát jedna procent svého počátečního kapitálu do firmy, takže měli o maličko navrch.
Tři původní spolupracovníci byli jmenováni hned do čela firmy, dnes by se tomu mohlo říkat střet zájmů. Jenomže nyní se muselo přijít s nápadem, jak by mělo první auto z továrny Smart vypadat. Nicolas Hayek trval na tom, že musí být v názvu slovo Swatch, které vystihovalo název jeho firmy s hodinkami, naopak Daimler trval na neutrálním názvu – umíme si živě představit, jak taková diskuze vypadala. Nakonec se jakžtakž dohodli. Velké diskuze byli i kvůli místu, kde se budou auta montovat. Vzešlo z toho sedmdesát čtyři míst, ale vítězem se stal Hambach ve Francii.
Továrna si sama o sobě dala přezdívku Smartville. Nyní se podíváme na některé z jejích modelů. Začneme typem Smart Fourfour, jenž se vyráběl mezi lety 2004 až 2006. Vyráběli ho v Holandsku. Jeho karoserie měla jeden typ, jednalo se o pětidveřový hatchback. Motory byly tři o objemech 1,1 litru, 1,3 litru a nakonec jeden a půl litru. Převodovka byla pětistupňová. Nyní se podíváme na Smart Fourtwo druhé generace. Toto auto vyrábí od roku 2007 v Německu a ve Francii. V podstatě se dá říci, že nahradil první vyráběný typ od roku 1998.
Karoserie je pouze dvoudveřová, ale prodávají ho jako uzavřené coupé, či jako cabrio se stahovacím vrchním dílem střechy. Pokud u tohoto auta někoho zajímá motorizovaný vnitřek, čili prostě jednoduše motor, tak jde o atmosférický a přeplňovaný tříválcový motor na benzin. Má objem jednoho litru. Motor 45 kW se prodává jako už zmíněné coupé, 72 kw je ve dvou verzích – Brabus a Brabus Xclusive. Pokud budeme mluvit o turbodieselu, tak jde o tři válce, nicméně objem je menší než jeden litr, konkrétně 0,8 litru. Všechna tato auta mají automatickou převodovku, která je manuální a pětistupňová. Ceny tohoto auta jdou do statisíců.
Foto © Depositphotos.com/philipus