Taky máte EPS?

front.post
front.public: 27. 10. 2014
time00-kopie
EPS neboli Elektronický posilovač řízení, je výdobytek moderní civilizace, jak by se tak dalo říct. Dnes to mají jenom ta modernější vozidla, v takové škodovce nebo moskviči to nenajdete. V podstatě jde o to, že se člověku bude lépe řídit a držet volant, pro který je tento systém dělaný.

 

Je zajímavé, že vůbec poprvé, kdy se tenhle EPS systém objevil, to patří už do docela hluboké historie. Stalo se tak nejspíš v roce 1876, i když jsou to jenom takové dohady, protože se to v tomhle případě nedá říci přesně. Vymyslel ho nebo lépe řečeno uvedl ho na trh, muž jménem Fitts - což je tak jediné, co je známé, jinak se o něm neví vůbec nic.

 

Tehdy to bylo na klasický automobil, nicméně o dvacet sedm let později přišly na řadu i kamiony. Ovšem patentovat si ho nechal Robert E. Twyford, který vlastně zajistil i mechanický posilovač řízení, což byla součást jeho patentu. Byl to začátek, takže se jednalo o první pohon pro všechna čtyři kola. V roce 1926 byl vynalezen trochu praktičtější styl EPS, jehož autorem se stal Francis W. Davis. V podstatě na tom pracoval ve velkém koncernu General Motors. První auto, které bylo představeno s novým typem EPS bylo z automobilky Chrysler - v roce 1951.

 

Ještě předtím se to však dodávalo do obrněných vozů ve válečném stavu pro anglické a německé jednotky. Kdo z nás lidí je laik, tak tomu až tolik zase nerozumí, což není nic zvláštního, protože jsou to odborné názvy, nicméně dnes se moderní auta bez EPS už neobejdou. Většina EPS systémů pracuje na principu hydrauliky, která pomáhá k řízení kol. Hydraulický tlak obvykle pochází z čerpadla, které je v autě, poháněné jeho motorem. EPS je velmi důležité, protože řidiče tzv. jistí, aby náhodou nějakým způsobem například nestrhnul volant někam, kam nemá, což by v konečném důsledku nemuselo dobře dopadnout.

 

EPS se někdy označuje i jako EPA, ale to je vcelku jedno. EPS spolupracuje například s točivým momentem. Ve zkratce to vypadá tak, že senzory ukazují nebo spíše nacházejí polohu točivého momentu a pomocí počítače, který je zabudován v každém modernějším autě, se EPS dostane k volantu - to je velmi zjednodušeně řečeno. Dá se dodat, že EPS způsobilo revoluci v automobilovém průmyslu, protože v jeho začátcích se vůbec nemohlo tušit, že bude tak vyhledávaným zdrojem, dejme tomu, ochrany volantu a řidiče. Uvidíme, kam se ještě posune automobilový průmysl nebo případně, jestli EPS vystrnadí něco jiného a lepšího.

Foto © Depositphotos.com/mihtiander