Audi A6 je velmi zajímavý prémiový vůz, který dostal do vínku kombinaci naprosto vynikajících kvalit. Má tato manažerská ikona vůbec nějaké nedostatky? Pojďme si vůz prohlédnout v detailu.
Z nabídky ojetých skladových vozů společnosti AutoPalace jsem si tentokrát vybral model, který má dlouhodobě velmi pozitivní renomé. Tento nástupce Audi 100 se vyrábí pod označením A6 již od roku 1994 a v posledních dvaceti letech si stále drží nejvyšší příčku v počtu prodaných modelů Audi. Takže si logicky musím položit otázku, co je na A6 tak výjimečného.
Do testu se nám dostává konkrétně varianta 45 TDi, což je motorizace založená na přeplňovaném třílitrovém zážehovém šestiválci s objemem 2 967 ccm. Výkon tohoto motoru je 180 kW (245 koní), což je rozhodně zajímavá hodnota, ovšem nesmíme zapomínat na to, že motor s těmito parametry pohání auto o váze bez mála dvě tuny. Ale ještě než prověříme jízdní kvality A6ky, pojďme si ji nejprve dobře prohlédnout.
Střízlivě krásný vůz
Vůz, který přebírám na otestování, nejprve obcházím z venku, abych vyhodnotil jeho exteriérovou podobu. A víte co? Tohle Audi se mi z venku hned na první pohled velice, ale opravdu velice líbí. Má tak jednoduché, čisté, ale přitom elegantní linie. Navíc zepředu vypadá tohle auto úžasně agresivně, což má na svědomí především gigantická maska chladiče ve spojení s krásně tvarovanými nízkými (a konkrétně adaptivními LED) světlomety. Svým tvarem připomínají oko dravce. Výborně vypadají také průduchy po obou stranách nárazníku, decentní difuzor i výrazné profilování víka motoru.
Z boku mě zaujal dlouhý prolis na spodní části dveří, který dává spolu s celkovým tvarováním prahů vozu zajímavě sportovní šmrnc. Zadní partie A6ky pak ideálně koresponduje s jejím celkovým vizuálním konceptem. Záď je poměrně vysoká, nasvalená a neobsahuje žádné rušivé prvky. Díky horizontální stříbrné liště, která prochází celkovou šířkou zádi včetně líbivých moderních světlometů, nepůsobí tato část vozu vůbec fádně, ale opravdu prémiově.
Obecně nemám na autech příliš mnoho stříbrných doplňků karoserie moc rád, ale v tomto případě tenhle můj postoj neplatí. Musím přiznat, že stříbrné lišty na „zadku“ A6, ale také kolem přední masky a kolem oken, se k vozu báječně hodí, ačkoli mají takový lehounce okázalý efekt. Na zádi oceňuji také horní část kufru, která připomíná nenápadný spojler (a patrně tuto funkci také plní) a jednoduchý černý difuzor. Ano, na tohle auto je radost se dívat a nedivím se, že na silnici budí i vzhledem ke svému nemalému formátu určitý respekt. Krásná desetipaprsková kola ve formátu 18 palců s duální barevností prémiový efekt této A6ky jen umocňují.
Pohodlná sedačka, která vám udělá místo
V interiéru mě při prvním nasedání za volant okamžitě upoutalo sedadlo řidiče, které mi automatickým posunem sedačky vzad udělalo místo pro pohodlné nastoupení do vozu. Jak já mám tyhle delikátní a uživatelsky přívětivé prvky interiéru rád. Sedačka je pohodlná i na delších trasách, nabízí možnost elektronického polohování a uložení dvou nastavených pozic, ale má za mě hned dvě „mouchy“.
Předně mi přijde škoda, že všechna sedadla v tomto voze mají látkový potah namísto koženého. Interiér vozu tím zbytečně ztrácí na luxusu, navíc se látkové sedačky snáze zašpiní a následně obtížněji čistí. Další negativum sedaček je, že nemají prakticky žádné boční vedení. Jasně, tohle není sporťák, kde jsou sedačky bez vedení prakticky nemyslitelné, nicméně jistý sportovní charakter ve voze odhalit jde. A v zatáčkách ve vyšších rychlostech prostě chcete cítit, že vás sedadla po stranách drží.
Kosmicky moderní interiér
Zavírám dveře a hle, mají zavírání soft close (samy se automaticky dovřou, takže s nimi není potřeba tvrdě bouchnout). Tenhle detail mi k vozu skvěle pasuje. Stejně jako bezklíčové otevírání dveří a bezklíčové startování.
Sedím za volantem a prohlížím si dále interiér. Celkový dojem z něj mám velice pozitivní, vnímám jeho velmi moderní až lehce kosmický charakter a kochám se jeho jednotlivými prvky, které jsou i v detailech pastvou pro oko. Hlavními hrdiny jsou zde, co se týče materiálů, měkčené plasty (především palubní deska a dveře), ale také stříbrné segmenty a piano lak. Výrazná je tzv. pálka na palubní desce - výrazný lesklý designový prvek palubní desky, který sahá od dveří až po celou oblast centrálního displeje. Tahle záležitost je opravdu pohledná a nutí mě si ji znovu a znovu prohlížet.
Celá palubní deska má takový příjemně kaskádovitý charakter a rozhodně působí nadčasově a originálně. Cítím se jí být příjemně „obalný“ a všímám si ihned masivní středové konzole. Stropnice vozu je šedá, stejně jako vnitřní potah sloupků, takže auto v interiéru nepůsobí jakkoli temně. V interiéru nic, ale opravdu nic nevrže. Zpracování a také spasování materiálů je zde vynikající.
Skvělý volant většího formátu
Volant, který zde beru poprvé do ruky, vypadá fenomenálně, a to i díky svému většímu formátu. Kvalitní prošívání a měkká kůže bez perforování, čtyři horizontální ramena, výborně řešená multifunkční tlačítka s otočnými komponenty, elegantní pádla pod volantem, se kterými se dobře pracuje, a jako třešinka na dortu pěkné zpracovaný znak Audi. To všechno pozitivně kvituji. S tímhle volantem je radost A6 řídit, protože mimo jiné výborně sedí v rukou a je velmi citlivý.
Mimochodem, když jsem pochválil kožené zpracování volantu, musím hned podotknout, že se jedná o jediný kožený prvek v tomto testovaném voze, což mě, přiznám se, překvapilo. Prostě bych tu čekal kůži využitou na více místech, jak je tomu u prémiových vozů zvykem. Ale víc jí tu není.
Spousta místa i pohodlí
Místa je ve voze opravdu dostatek. Nemohu si stěžovat na absenci prostoru nad hlavou (měřím 186 cm), nebo v oblasti kolen ani náhodou. Stejně tak v oblasti zadních sedadel je bohatá zásoba prostoru, a když si sedám za sedadlo řidiče nastavené na můj rozměrový formát, pochvaluji si, že mám před koleny ještě více než deseticentimetrovou vůli, což je skvělé. Navíc mám v daný moment před sebou na konci středové konzole velmi praktický dotykový displej pro ovládání klimatizace, kterým dokáži měnit nejen teplotu, ale také sílou „foukání“ vzduchu a i jeho směr na různé partie těla. Je to moc pěkné řešení, které si potenciální majitel vozu, který se chce nechat vozit svým šoférem, na zadní sedačce zaslouží.
Jinak mě tu baví i další detaily, jako je dotykové rozsvěcení interiérových „lampiček“, přímo skvostné ambientní osvětlení a také výborný sound systém, na kterém jsem si v průběhu testování vozu doslova užíval svou oblíbenou hudbu. Chválím také celkové odhlučnění interiéru, které ve voze tohoto typu prostě nesmí chybět.
Menší schránky až na jeden megatunel
Na druhou stranu objem kaslíků a kapes ve dveřích není řádná hitparáda, celkově jsou spíše středního až menšího formátu. Do dveřích dostanu jen malou láhev na pití, ale před řadičem převodovky mám k dispozici další dva stojánky na láhve, nebo plechovky. Ani kaslík pod pravou rukou není velký, zato v něm nacházím plochu pro bezdrátové nabíjení telefonu a 2 vstupy pro připojení médií, což je fajn. Schránka před spolujezdcem taký není velká, za to další schránka – vlevo od volantu je pro mě překvapením. Je totiž neskutečně hluboká a do ní už se větší láhev s nápojem vejde, byť to není zrovna dokonalá lokace pro tento účel. Ale celkově bych prostě od A6 čekal více prostoru na odkládání věcí.
Ani velmi pohledný pohledný řadič automatické převodovky mě z uživatelského pohledu úplně nenadchl. Jeho dosti hranatý formát mi do ruky nepřijde zrovna pohodlný, navíc je na něm potřeba hodně zmačknout tlačítko, abych mohl zvolit režim zařazení.
Tři displeje infotainmentu
Pojďme se ale nyní zaměřit na infotainment této Audi A6, protože to je v případě daného vozu opravdu zásadní kapitola. Je totiž založený hned na třech výrazných displejích. První a hned s pořádně rozměrným formátem nacházím samozřejmě v kapličce za volantem. Má skvělou čistou grafiku, je maximálně přehledný a perfektně zobrazuje přesně to, co bych od něj očekával (spotřeba, nájezd, info o voze, čas a především zobrazení jízdních asistentů, které zahrnuje hlídání pruhů, povolené rychlosti, vzdálenost za vozidlem přede mnou atd.). Na obou stranách displeje jsou situované ledky – na jedné zobrazující stav nádrže a na druhé pak teplotu motorového oleje.
Centrální dotykový displej na palubní desce je rovněž skvěle zpracovaný, přehledný a velmi intuitivní. Má ideální formát klasického tabletu a ovládá se samozřejmě dotykově. Mimochodem výborně přenáší zobrazení parkovací kamery spolu s precizní parkovací asistencí. Jediné, co i na něm příliš nevyhovuje, je nutnost displej důrazně promačkávat při jednotlivých dotykových povelech. Za mě by mohl být výrazně citlivější. Navigace vozu je pěkně graficky propracovaná, snadno se ovládá a vede řidiče ke zvolené destinaci na jedničku
Ale tím ve výčtu displejů kokpitu této Audi A6 ještě nekončíme. K dispozici je tu totiž ještě třetí displej, který má na starost vše, co se týká úpravy teplot uvnitř vozu – tzn. vyhřívání volantu, sedaček a především detailní nastavení klimatizace. I když obvykle v testovaných vozech preferuji manuální ovládání klimatizace, tak tentokrát jsem velmi mile překvapený, jak se dá i digitální řešení přinést v tak vysoké kvalitě. Je totiž přehledné, jednoduché a pracuje se s ním dokonale.
Nečekaně objemný kufr
Zavazadlový prostor A6ky je pro mě nadmíru uspokojivý a rozhodně jsem od něj čekal méně. Pod víkem zadního kufru se totiž ukrývá 530 litrů, které zvládne bez problému pojmout složený kočárek, nebo nemalý počet kufrů a batohů. Kufr je široký a dobře přístupný, jen není vzhledem k typu karosérie příliš vysoký. Každopádně je díky objemu zavazadelníku tento vůz doslova předurčený na dlouhé služební cesty, nebo na jízdy na dovolenou. Kufr nelze otevřít manuálně, pouze klíčkem od vozu, nebo tlačítkem v interiéru.
Kultivovaný tah třílitru
Z pohledu jízdní vlastností je tato Audi A6 velmi zajímavá. Nedisponuje žádným výrazným sportovním charakterem, i když nabízí z rychlení z 0 na 100 km/h za 6,2 vteřiny, což je velmi pěkná hodnota. Zato přináší v jízdě takový výrazně masivní komfort a velmi precizní řízení. Už v průběhu první jízdy je znát velká váha vozu, díky které je akcelerace po sešlápnutí plynového pedálu ne příliš razantní. Vnímám maličkou prodlevu mezi sešlápnutím plynu a rozjezdem vozu, která mě ale v průběhu dalších jízd vlastně nijak neruší a neobtěžuje. Motor se cítí nejlépe nad 3 000 otáčkami, ale i nad touto hladinu je překvapivě tichý a zvukově působí maximálně kultivovaně. Vlastně mi to k této Audině sedí. Dokresluje totiž její konzervativní a až luxusní celkový projev.
Vůz není žádný vzor obratnosti, nebo svižnosti, zato má krásný plynulý tah a výborně sedí v zatáčkách i na mokré vozovce (samozřejmě i díky legendárnímu pohonu 4 x 4 quattro). Jeho automatická 7-stupňová převodovka mě po celou dobu testování velice bavila, protože pracuje velmi hladce a adekvátně zvolným jízdním režimům.
Podvozek jako peřinka a fantastická spotřeba
Přímo vynikající je ovšem vzduchový podvozek této Audi A6. Díky němu je jízda v tomto voze geniálně komfortní. Nedává sice moc prostoru pro nějaké pocitové čtení nerovností na vozovce, ale to není to, co byste od A6 potřebovali. Zato máte možnost vnímat kompaktnost podvozku, která spolu s jeho měkkostí přináší v průběhu jízdy úžasně pohodlný dojem. Je to auto, se kterým by byla radost projet celou Evropu křížem krážem a přitom si užívat tu porci luxusu, kterou bylo komplexně obdařené.
A když už mluvím o dlouhých cestách, tak vězte, že i spotřebou je Audi A6 na „běh“ na dlouhé tratě jako dělané. Vůbec se mi tomu nechtělo věřit, ale jeho spotřebu jsem na delších cestách po okreskách naměřil na 5,8 litru a dlouhodobou (kombinace dálnice, města okresky) jen na 6,9 litrů nafty na 100 km. U vozu s pohotovostní vahou 1 975 kg? Tak to je naprostá fantazie, která si zaslouží palec nahoru!
A také brzdná soustava je na vyšší váhu vozu dobře dimenzovaná. Auto má tvrdší brzdový pedál a samotné brzdy pracují razantně a velmi efektivně.
Radost na dlouhých cestách
Tohle je prostě výborně postavený manažerský vůz, který nemá za úkol nějak zásadně bavit dynamickou jízdou a výrazným zvukem motoru. Je to střízlivě krásný, vysoce moderní a silný kliďas, který působí konzervativně v tom nejlepším slova smyslu. Rozhodně je velmi komfortní, technologicky dobře dotažený a navíc velmi bezpečný už z pohledu perfektní skladby kvalitních jízdních asistentů. Předjíždět s ním je radost, stejně jako podnikat co nejdelší cesty a užívat si při nich ten monumentální klid, který z vozu do interiéru dýchá. No a ta spotřeba, to je při současných cenách paliv naprostá nádhera.
Velice děkuji společnosti AutoPalace za zapůjčení tohoto výjimečného a téměř nového vozu ze své bohaté nabídky skladových vozů. Byl to další příjemný zážitek a současně velké překvapení.
Testovaný vůz Audi A6 45 TDi přehledně:
Motor: 3.0 45 TDi, šestiválec
Objem motoru: 2 967 ccm
Zrychlení: 6,2 s
Maximální točivý moment: 500 Nm
Převodovka: automatická, 7 stupňů
Rozvor náprav: 2 924 mm
Jízdní režimy: Efficiency, Comfort, Auto, Dynamic, Individual
Výkon: 180 kW (245 koní)
Pohon: 4 x 4
Maximální rychlost: 250 km/h
Hmotnost pohotovostní: 1 975 kg
Rozměry: 4 939 mm (délka) x 2 110 mm (šířka) x 1 457 mm (výška)
Objem zavazadlového prostoru: 530 litrů
Objem palivové nádrže: 73 litrů
Uvedení do provozu: 7/2021
Nájezd: 20 809 km
Cena: 1 329 900 Kč