Zvažujete nákup nového rybářského člunu na vaše rybářské výpravy? Rozhodli jsme se pro vás otestovat jeden z nejkvalitnějších modelů na našem trhu – lotyšský Dulkan.
Dlouho jsme zvažovali, který z člunů si máme pořídit na naše rybářské výpravy. Když jsme konzultovali naše preferované modely, které patří na českém trhu mezi nejprodávanější, s jejich majiteli (tedy našimi přáteli rybáři), bohužel jsme zjistili, že s nimi mají často špatné zkušenosti. Někteří řešili opravy svého člunu již po prvním roce jeho používání, jiní nám dokonce vyprávěli, jak kvůli poškození člunu přišli na vodě o svou výbavu, nebo jen museli ukončit výpravu dříve, než chtěli. A toho všeho se chceme do budoucna vyvarovat.
Člun stvořený zkušeným rybářem
Čas na rybaření je pro nás vzácný, některé výpravy plánujeme celé měsíce a rozhodně si nechceme nechat výpravy pokazit kvůli takovým problémům, jakými jsou opravy odlepeného zrcadla, nebo odlepeného držáku na vesla. V průběhu pátrání po člunu, který by naše obavy zahnal, jsme narazili na společnost Airtex, která prodává lotyšské čluny Dulkan.
Dulkan je menší lotyšská rodinná firmy, jejímž majitelem a současně hlavním designérem je Ildar Jepejev. Tento zapálený rybář se zabývá vývojem člunů již více než 20 let a vzhledem ke své rybářské vášni klade důraz na maximální užitnou hodnotu svých člunů, kvalitu použitých materiálů a jejich zpracování a ve finále na co nejdelší živostnost člunů Dulkan. A to nás samozřejmě velmi zaujalo. Po konzultaci výběru konkrétního člunu pro naše potřeby s panem Rybníkářem ze společnosti Airtex, která má výhradní zastoupení pro distribuci člunů Dulkan na našem trhu, jsme se rozhodli pro model Dulkan D-325.
I přes vyšší váhu snadné přenášení
Pokud sami aktivně používáte na rybách člun, dobře víte, že tento větší formát je výborně dostačující nejen pro vyvážky montáží a zákrmy, ale také pro bezpečné zdolávání, aktivní lov ve dvou, ale i třech lidech a především bezpečnou přepravu objemné výbavy i na delších trasách za zvolenými lovnými místy.
Ano, je také samozřejmě těžší než menší verze (i vzhledem k pevné podlážce v našem případě) a vyžaduje v případě přenášení, nebo instalace na auto respektive na vozík dva lidi, ale za jeho prostorové a stabilní kvality nám to prostě stojí. Beztak jezdíme na výpravy vždy nejméně ve dvou – často spíše ve třech. A člun vážící v kompletní podobě 52 kg není pro dva rybáře žádná extra váha. Tím spíše, když je dobře osazený pevnými a pro přenášení dobře fixovanými madly jako v tomto případě (2 kusy na vnitřních stranách koncových válců/kuželů + kovové madlo pod přídí). Nechá se ale bezpečně nosit i za pevná lana umístěná po horním obvodu člunu.
Nosnost půl tuny a snadná montáž
Tento člun má přímo vynikající nosnost, a to konkrétně 500 kilogramů. Člun uveze až čtyři rybáře, ale především hodně velkou nálož výbavy, což jsme ocenili na Orlíku, kde je nutné se dopravit na naše lovné místo po vodě, a to s pořádnou náloží výbavy.
Montáž Dulkanu je snadná, jen je dobré si před první montáží přečíst návod, abyste se nemuseli vracet v rámci jednotlivých montážních kroků. Pevná podlážka s neklouzavým hrubým povrchem se skládá ze čtyř dobře označených částí (desek), které se k sobě sesazují pomoví hliníkových H-profilů. Jakmile je do vyfouknutého člunu usadíte, je nutné je po stranách ještě zafixovat dvěma bočními hliníkovými profily a hurá, můžete člun nafouknout.
Člun je vybavený hned čtyřmi vzduchovými komorami, z čehož tři jsou situované v rámci obvodového válce a jedna nad kýlem člunu. Při nafukování jsme ocenily zpětné ventily, které při správném natlakování člunu dobře drží a není třeba spěchat s jejich uzavřením. Rozhodně doporučuji si pohlídat doporučený tlak pro správné nafouknutí člunu, aby nebyl člun přetlakovaný ani podhuštěný. Nechcete si člun přehuštěním poškodit, ani ohrozit sebe a svou výbavu v případě podhuštění. K tomuto účelu jsme si k člunu přikoupili od jeho dodavatele i velmi šikovný tlakoměr.
Výborná stabilita a manévrovatelnost
Už při prvním usazení člunu na vodu jsme byli nadšení jeho stabilitou. Podlážka výborně sedí, nemá žádnou vůli a povrch je hrubý naprosto dostatečně, takže jsme po něm neměli tendenci klouzat, ani když byl klasicky mokrý. Ze člunu se nám výborně zdolávaly i podebíraly úlovky, pevná podlážka nás v takové momenty skvěle podržela.
Veslování i na dlouhé vzdálenosti a v častých frekvencích v momentech, kdy byly ryby aktivní, bylo komfortní. Vesla jsou fixovaná na čepy s maticí, pracují čistě, nehlučně a jejich demontáž je extrémně snadná a rychlá. Nicméně vzhledem k tomu, že jsme člun převáželi vždycky nafouknutý, neměli jsme ani jednou potřebuju je ze člunu demontovat.
Co se mi na člunu velmi líbí, tak držení směru na vodě a jeho celková stabilita. Na svědomí je má nejen celková konstrukce člunu, ale také kvalitě řešený kýl. Ani v silnějším větru jsme neměli se směrováním člunu problém oproti člunům, které jsme používali dosud. Celková manévrovatelnost člunu je i přes jeho větší formát skvělá.
Pevné sedačky i masivní zpevnění kritických bodů
Sedačky jsou na člunu k dispozici dvě, jsou tradičně nasouvací na horní lemy člunu, na kterých sedí doslova příkladně – bez nejmenší vůle v průběhu plavby. Ale sedět je bez problému možné samozřejmě i na obvodovém válci
Velmi odolně vypadají na Dulkanu části, které jsou zpevněné proti nárazům a případnému prodření, jako je obvodový lem, ale také zakončení zadních koncových kuželů. A to je moc dobře, protože právě tyto segmenty jsou na jakémkoli člunu v rámci rybaření k poškození nejnáchylnější. Samozřejmě spolu s celou spodní částí, která se často tahá částečně na břeh, a to po hlíně, písku, nebo v nejhorších případech i po kamenech.
Zrcadlo za jedna
V co mám ale na člunu Dulkan největší důvěru, tak to je oproti konkurenci instalace zrcadla. Spoje, pevnost materiálů, to vše je tu zpracované naprosto příkladně. Co už nechci v budoucnu zažít, to je panika, když se vám v průběhu výpravy, nebo dokonce přímo na vodě začne zrcadlo odlepovat ode dna, nebo boků. Zrcadlo je zatížené motorem, reflektuje vibrace od motoru a právě tato součást musí být řešená naprosto nekompromisně kvalitně v rámci výrobních materiálů. Oprava „odlepeného“ zrcadla je obecně velmi drahá záležitost a na rovinu se přiznám, že ani po opravě už bych bezpečnosti člunu tolik nevěřil.
Správně zvolený formát člunu je klíčový
Shrnuto podtrženo, z celkového zpracování člunu Dulkan jsem přímo nadšený. Všechny materiály vypadají odolně, bytelně a člun je evidentně předurčený k tomu, aby vydržel sloužit extrémně dlouho. Stabilita člunu na vodě je perfektní, konstrukce člunu je tuhá a vyhovuje mi pocit bezpečí, který mi člun vzhledem ke svým charakteristikám poskytuje. Nosnost je vynikající, sedačky drží jako přibyté a mají ideální formát. Vesla fungují příkladně a přenášení člunu je navzdory jeho váze komfortní. Maximálně mi vyhovuje zvolený formát člunu Dulkan D-325, nicméně kdybych jezdil na ryby sám a jen na krátké výpravy, pak bych si vybral délku 290, nebo dokonce jen 220 cm.
Cenovka koresponduje s kvalitou
Člun Dulkan D-325 jsem pořídil na eshopu Airtex.cz za 37 400 korun a nelituji jediné koruny, kterou jsem na zakoupení tohoto vynikajícího „parťáka“ na naše výpravy za rybami vynaložil. Mám obecně rád kvalitní výbavu na ryby od prutů přes bivak až po člun a není mi líto za ně vynaložit více peněz, když vím, že je to investice, která se mně osobně vyplatí. Rybářské výpravy si chci užívat v klidu a radovat se z nich, namísto toho, abych musel řešit nepředvídatelné události, které mi mohou cestu za přírodou a zážitky z lovu ryb pokazit.
Na závěr ještě musím konstatovat, že jsem byl mile překvapený výbavou, která je v ceně člunu. Nejen, že jsou to kvalitní vesla, samozřejmě podlážka a dvě sedačky, ale navíc také šlapací pumpa se sadou koncovek k upevnění různých pump na ventily, servisní souprava a transportní vak na sbalený člun spolu s vakem na samotnou podlážku.
Rozhodně doporučuji
Za mě dávám člunu Dulkan D-325 palec nahoru a tento špičkový člun vám přátelé rybáři všem doporučuji. Dulkan byl stvořený ze zkušeností a jeho konstrukce nezná kompromisy. A přesně tak by to mělo být u výbavy, kterou chci na rybách dlouho a spokojeně používat. Nicméně když už se člunu něco stane, je dobré vědět, že jej distributor je schopný opravit, a to jak v záruce, tak v pozáruční době. Čluny Dulkan jsou údajně opravitelné snadno a navíc společnost Airtex dodává profesionální řadu lepidel X-tremefix, které jsou pro opravy člunů ideální.
Člun Dulkan 325 přehledně:
Délka vnější: 325 cm
Délka vnitřní: 230 cm
Šířka vnější: 154 cm
Šířka vnitřní: 70 cm
Hmotnost kompletního člunu: 52 kg
Průměr obvodového válce: 42 cm
Počet vzduchových komor: 3 + kýlová komora
Max. počet osob: 4
Max. nosnost: 500 kg
Max. provozní tlak: 0,25 baru / 25 kPa
Max. výkon motoru: 11,2 kW / 15 HP
Rozměry sbaleného člunu ve vaku: 1,15 x 0,45 x 0,4 m (člun) + 0,73 x 0,67 x 0,07 m (podlážka)
Záruka: 5 let na materiál i na zpracování
Záruční a pozáruční servis: ANO
Země původu: Lotyšsko
Cena: 37 400 Kč
Zakoupeno: Airtex.cz