Toyta Proace Verso Selection: nečekaně komfortní koráb pro velkou rodinu i bandu přátel

front.post
front.public: 18. 10. 2021
Toyota-Proace-Verso-Selection-4

Hledáte skutečně prostorný vůz, který zvládne odvézt až 7 lidí, nebo celou hromadu nadrozměrných zavazadel? Pak při svém zvažování o koupi nesmíte zapomenout na Toyotu Proace Verso, která nás při jejím testování rozhodně mile překvapila.


Musím přiznat, že když jsem si poprvé sedal za volant Toyoty Proace Verso v delší variantě L2, měl jsem z týdenního testování lehkou obavu. Bude mě takto velký vůz při jízdách po českých horách bavit? Není to příliš dlouhý a také těžký kolos (5,3 metru a 1.780 kg), se kterým je třeba se trochu prát a který mě potrápí při parkování především ve městě?


Nečekaně živé auto


Ale stačilo pár minut za volantem a vůz mě naprosto vyvedl z omylu. Dvoulitrový diesel s výkonem 130 kW/177 koní se ukazuje být překvapivě živý a dynamický, osmistupňová automatická převodovka řadí plynule podle mých představ, a i couvání a parkování je s praktickou parkovací kamerou hračka. Užíváme si tu spoustu místa kolem, pohodlné sedačky, které jsou jako dělané na dlouhé trasy, ale také veliký prostor pro zavazadla, která při nakládání nemusíme nijak extra skládat, aby se nám všechna do vozu vešla (a že jsme jich s sebou nevezli na týdenní pobyt v horách málo).


Každopádně varianta karoserie L2 s celkovou délkou 5.390 mm je dle mého názoru na daném voze rozhodně benefit. Stejný model můžete pořídit také v kratší variantě L1 o délce 4.959 mm, ale připravit se o 431 mm, které jsou zvláště na dlouhých cestách úžasně využitelné, mi jednoduše přijde škoda. Co se týče rozvoru, pak mezi L1 a L2 není žádný rozdíl. L2 má pouze protaženou zadní část. Šířka obou variant je také stejná, a to 1.920 mm, oba jsou vysoké 1.905 mm.



Solidní dávka komfortu


Při nastupování do vozu si hned všimnete prémiovosti modelu Selection. Boční posuvné dveře můžete otevřít na dálku „klíčkem“ od vozu, nebo tlačítky umístěnými vedle dveří. Díky širokým nášlapům je nástup do interiéru vozu maximálně pohodlný a jistý luxusní dojem vyvolává kožené potažení všech sedmi sedadel.


Sedadla se snadno polohují a ta přední jsou dokonce vybavena masáží. Je to tedy taková řekněme hodně elementární masáž, ze které jsem nebyl přímo nadšený, ale masáží se to nazvat dá. Sedačky jsou natolik pohodlné a všude kolem vás je tolik místa že si v tomto voze dokážu představit i velmi komfortní jízdu na své lyžařské výpravy, nebo třeba na dovolenou do Chorvatska i dále. 


Jednoduchá, ale efektivní palubka


Palubní deska je jednoduchá, nicméně vkusná a veškeré ovládací prvky jsou přehledné a z místa řidiče snadno dostupné. Ano, je řešená spíše tvrdými plasty a snad by si i zasloužila změkčit, ale v případě tohoto vozu určeného především k přepravě více osob, nebo solidního nákladu, bych to výrobci jako výrazný nedostatek nevytýkal.


Volant je velice praktický a i přesto, že má v některých částech dosti úzký věnec a výrazné profilování, jsem si na něj rychle zvykl. Ovládací prvky na něm jsou intuitivní a design volantu hodně pomáhá celkovému vizuálnímu dojmu přední části interiéru. Zvláště v horách jsem ocenil možnost pomáhat řazení pádly pod volantem.


Na co je třeba si ovšem chvilku zvykat, to je ovládání automatické převodovky. V tomto případě je řešené velkým otočným ovladačem na středu palubky, který reaguje až v případě, kdy při zařazení šlápnete na brzdu. Ale zase to není nic, co by vás obtěžovalo. Jedna dvě kratší cesty a máte ovládání převodovky „v ruce“.


Prima head up, pomalejší navigace


Tento vůz je vybavený head up displejem, který mi a v tomto případě mi určitě dává smysl. Displej plní maximálně svoji funkci a řidič nemusí za jízdy směřovat pozornost mimo své zorné pole směrem před vůz. Displej je dobře čitelný, ideálně nasvícený, nemám k němu žádné výhrady.


Trochu slabší už je infotainment vozu, která vám nabízí sedmipalcový centrální displej na palubní desce.  Je rozhodně přehledný, není složité se v něm orientovat, ale v některých případech je trochu pomalý, zvláště pak v případě navigace. Na druhou stranu nás navigace vedla přesně, dávala srozumitelné povely a nelišila se při porovnávání s našimi navigacemi v mobilech.


Paleta odkládacích možností


Dalším milým bonusem Toyota Proace Verso je doslova kvantum odkládacích ploch a přihrádek. Už dlouho jsem se nesetkal s tím, že mám kolem sebe na výběr takové množství možností, kam umístit láhev na pití, kapesníky, mobilní telefon a celou řadu drobností, které chci mít zvláště na dlouhé trasy na dosah (svačina, žvýkačky, náhradní flashku atd.). Kapsy ve dveřích jsou přímo monstrózně objemné a než že byste měli problém do nich něco umístit, spíše občas řešíte, abyste v nich na dně něco důležitého nezapomněli.


Úžasná variabilita sedadel


Zadní sekce pro pasažéry je zajímavá kapitola sama pro sebe. Model Selection je totiž výborně nastavený pro práci za jízdy ve voze, al také třeba hromadnou svačinu, nebo hraní společenských her. První dvě sedadla pro pasažéry (počítáno odpředu) mají k dispozici výklopné stolečky, na kterých pěkně sedí notebook, tablet apod., ale to není všechno. Tyto dvě sedačky jsou vybavené otočným mechanismem, takže je můžete otočit o 180 stupňů a nejednou sedíte proti zbývajícím třem zadním sedačkám. Vznikne vám tak najednou jakýsi obyvatelný prosto pro až 5 lidí proti sobě. Moc zajímavé řešení.


Sedačky se snadno posouvají po jakýchsi kolejnicích a v případě potřeby jsou samozřejmě vyndat, takže z auta můžete mít během pár minut praktickou dodávku, ve které se díky rovné podlaze pohodlně vyspíte na lehátku, nebo matraci. A to je řešení, které musí zvláště rybáře, nebo příznivce kempování v přírodě určitě nadchnout.


Střešní bonusy? Opravdu


Model Selection navíc nabízí velké panoramatické střešní okno, které je za jízdy příjemným zpestřením, ale také do vozu přináší opravdu pořádnou dávku světla. 


Co mě na voze ještě baví, to je samotné zadní víko kufru. Nedá se sice ovládat elektronicky stejně jako boční posuvné dveře, ale za to je při vyklopení natolik veliké, že se pod ním dá báječně schovat při dešti, což ocení zvláště kuřáci, ale samozřejmě i kdokoli jiný. Pod touto provizorní střechou se při nepřízni počasí pohodlně přezouvají boty, nebo se tady příjemně nasvačíte v kontaktu s přírodou.  


Pozitivní jízdní projev i rozumná spotřeba


Při řízení má vůz příjemně kultivovaný projev s, jak už jsme zmínili, nečekaně zajímavou dynamikou, navzdory tomu, že zrychlení udávané výrobcem zvládne vůz z nuly na sto za 10 vteřin. Převodovka reaguje celkem rychle na stlačení pedálu, i když drobná prodleva tam samozřejmě je. Podvozek za jízdy skryje celou řadu drobných nerovností a jízda je tak velmi pohodlná. Brzdy skvěle korespondují s velkou váhou vozidla a účinkují perfektně. Interiér vozu je kvalitně odhlučený. I při rychlejší jízdě po dálnici se můžete s pasažéry za sebou poklidně bavit.


Spotřeba motorizace v našem případě 2.0 D-4D by se měla pohybovat v průměru kolem 7,5 litru dle informací výrobce, ve skutečnosti jsme ovšem měli i při hodně klidné jízdě spotřebu o více než litr vyšší. Tzn., že jsme byli pod devíti litry, a to zase není při tak velkém formátu, a hlavně váze vozidla vůbec špatné, co říkáte?


Opravdu krásný vůz


Design Toyota Proace Verso Selection je mimořádně povedený. Vůz má krásné zaoblené linie a na rozdíl od konkurenčních aut podobného formátu nepůsobí „krabicoidně“. Nejhezčí je rozhodně předek, který drží shodný ráz s ostatními modely Toyota a působí opravdu moderně, až lehounce futuristicky. Skvěle vypadají velkoformátová okna na bocích i na zádi vozu, stejně jako černé disky kol a černá zrcátka. Právě ty jsou součástí verze Selection spolu s lištami na spodcích bočních i předních dveří.   


Na kolik tedy vyjde?


Námi testovaný model Toyota Proace Verso Selection 2.0 D-4D s příplatkovou výbavou pořídíte za 1.176.000 Kč bez DPH. Není to úplně nízká cena, samozřejmě, ale za mě není ani dramaticky vysoká, když pro vůz najdete opravdu relevantní využití.


Vůz lze samozřejmě pořídit i podstatně levněji, má to však „ale“. Vůz můžete koupit již od 624.000 Kč bez DPH, pokud se spokojíte se slabším motorem a základní verzí (1,5 D-4D, formát L1, šestistupňový automat atd), samozřejmě bez příplatkové výbavy.