Jako každé dogma i toto je třeba rozbít železnou logikou.
Předně občas každý nějakou tu krabku potřebuje. Nejde neustále vypojovat a zapojovat krabičky během koncertu. Dál je tady fakt, že každý metr i toho nejlepšího kabelu žere signál a nelze se tomu vyhnout. Stát metr od aparátu není zábavné ani pro hráče ani pro diváky. True Bypass sám o sobě problém řeší jen z části, protože pokud budeme mít v modelovém případě 4 krabičky do vstupu, všechny True Bypass, tak nám sice nepožerou signál krabičky ale těch 20m kabelů určitě ano.
Tím se ještě před očekávaným návodem dostávám k nutnosti bufferu, tzn. zařízení, které aktivně oživuje (lehce zesiluje) vstupní signál tak, aby se ztráta vzniklá v kabelech vyrovnala. Většina krabiček od Boss, DOD, Digitech nebo Ibanez (Overdrive, Tubescreamer, Distortion atd..) v sobě buffer má a jedna taková nám poslouží jako buffer pro ostatní, které jsou True Bypass a jsou tedy k signálu netečné. Budeme se snažit v rámci možností takovou krabičku dát co nejvíc na začátek řetězce, aby se nám mezi ostatními nenasbíral šum. Samozřejmě pokud ten šum nezpůsobuje ona bufferující krabička, zde je potřeba dobře vybírat. Existují i samostatné buffery, právě pro případ, že budeme chtít mít True Bypass všechno. Takový pak patří hned na začátek, za kytaru, zapne se a dále se neřeší. Pokud používáte vysílačku, stačí dobře seřídit sílu signálu na výstupu recieveru a vstupu bodypacku. Většinou tak, že input clip blikne při hodně silném úderu (nesvítí, jen problikne!), output gain nastavíme tak, aby vysílačka dávala o něco (málo) více než 6m kabel. Toto nám pak slouží místo bufferu, když se nám to zdá mrtvé, přisolíme na output gainu. Buffer neřešíme v efektové smyčce, ta je aktivní z principu a většinou má trim (trim je potenciometr, který řeší sílu signálu ve smyčce, buď na šroubovák - Marshall, nebo standardní potenciometr - Mesa Boogie, Laney, a spoustu jiných). Sem stačí nestrkat zašumovače a mrvítka.
Tak!
Tohle jste určitě věděli nebo alespoň tušili, ale bylo potřeba to shrnout. Záměrně jsem se dostal až k mrvítku, protože jedno máme skoro každý. Cry Baby nebo Vox Wah.
Paráda, když kváká, ale hrůza, když je bypass. Výšky jako z peřiňáku a citelně zeslabuje signál, takže bere drive. Všimli jste si toho určitě taky a ve studiu ho vypojujete?
Nedávno jsem začal pokukovat po něčem, co má True Bypass, když jsem si řekl: True Bypass je přeci jenom přepojení vstupu na výstup, dá se dokonce koupit line switcher, který odpojuje nežádoucí mrvítko z cesty (za 2500 cože?), v kvákadle je místa dost, co tam udělat jiný přepínání sám?
Po pár vteřinách na googlu jsem našel odkaz http://www.stinkfoot.se, o který se tímto dělím a jen ho pro domafuše se slabší angličtinou trochu přeložím a rozvedu.
Rád bych odmýtizoval True Bypass (dále TB) funkci, tak to vezmu popořadě.
1. TB je levný!
2. TB je jen jeden přepínač od 60 do 200 Kč
3. TB jde udělat na cokoli a pokud se nevejde, nebo by byl risk jezdit v drahé krabičce pájkou sem a tam, může být v separátní krabičce, která bude obsahovat 4 samice a jeden přepínač.
Přepínač:
Vtip spočívá v tom, že abychom přepojili signál na výstup s současně efekt odpojili z výstupu potřebujeme nejméně 2 nezávislé přepínače v jednom šasi s jedním ovládáním. Takový přepínač se nazývá DPDT neboli Dual Pole - Dual Throw switch. Pokud potřebujeme ještě světýlko tak jsou to 3 přepínače neboli 3PDT Switch. DPDT switch vypadá takto.....
Dual Pole neboli dva póly a Dual Throw neboli dvě možnosti další cesty na každém z nich.
3PDT jsou 3 póly a dvě možnosti na každém z nich a vypadá takto:
U kvákadla máme ovšem pouze jednoduchý SPDT (Single pole - Dual Throw) přepínač, který pouze připíná na výstup buď živou žílu ze vstupu nebo výstup z efektu. Vstup do efektu je připojen natvrdo na vstup do krabičky a tady je přesně zdroj zla, jelikož část signálu díky tomu neustále teče do odpojeného obvodu kvákadla.
Popíšu princip úpravy aby bylo zřejmé, co se chystáme udělat a teprve potom přeložím originální návod.
Chystáme se vyměnit původní SPDT přepínač, který pouze vyměňuje zdroj signálu výstupu z krabičky. Záměrně odděluji slova "efekt" a "krabička", efektem rozumíme okruh efektu jako takový, na nákresu značen Circuit (obvod), krabička je přístroj jako takový, aby jsme se do toho nezamotali. Dále za signál považujeme "+" neboli špičku u Jacka, zem je vždy společná.
Původní přepínač je zapojen tak, že A=vstup do krabičky na výstup z krabičky, B=výstup z efektu na výstup z krabičky.
Místo něj přiděláme dvojpřepínač, neboli DPDT, který bude obsluhovat současně vstup do efektu a výstup z krabičky. Bude mít dvě polohy:
V jedné se nám na vstup do efektu připojí vstup do krabičky a SOUČASNĚ se nám nám výstup z krabičky připojí výstup z efektu.
V druhé poloze a teď pozor, tadá, nastává True Bypass, se nám odpojí vstup do krabičky od vstupu do efektu, místo něj se do vstupu do efektu připojí zem, čímž celý efekt zmrtvujeme - neteče do něj nic a SOUČASNĚ se na výstup z krabičky připojí vstup do krabičky, tzn. "+" vstupního jacka vede rovnou na "+" výstupního Jacka a nikam jinam. To je celá úprava, po jejím zdárném dokončení nám bude kvákadlo kvákat jako dřív, ale čistý signál bude podstatně hlasitější. Pokud by jste měli pocit, že se kvákadlo ubralo, tak je to přesně naopak - čistý signál se vrátil na původní úroveň, tudíž máme pocit, že je teď to kvákadlo takový....tišší. To je ale jedno, kolik minut z koncertu vlastně máme zapnuté kvákadlo? Neřešíme a vrhneme se na pájení:
Tento návod se týká kvákadla Vox 847-A nebo 845, Cry Baby a jiné naleznete na zmíněných stránkách http://www.stinkfoot.se
Princip je sice stejný, ale liší se barvy drátů a rozložení komponentů.
Připravíme si samostatné dráty, pájku, cín, kalafunu, kleštičky, izolační pásku, multimetr, případně odsávačku a jiné vychytávky a otevřeme kvákadlo. V každém případě odpojíme baterii nebo adaptér!
Vidíme, že ze vstupu nám leze hnědý drát do přepínače. To je vstupní signál do krabičky. Ten chceme.
Dále vidíme zelený, co vede ze vstupu do krabičky na plošňák - vstup do efektu. Ten tady nechceme natvrdo a odpájíme ho ze vstupního jacka (nejspíš nechtěně spolu s hnědým, který vrátíme zpět na místo). Dále si ustřihneme kus připraveného drátu a připájíme ho na zem, nejlépe hned na vstupní jack do krabičky. Musí nám později dosáhnout oklikou kolem mechanismu až k vypínači. Pokud nám při pájení něco, co už tam bylo a nezajímá nás to upadne, vrátíme to na místo! Teď máme vše připravené a můžeme odpájet původní přepínač.
Ujasníme si barvy:
- Bílá - hlavní výstup z krabičky
- Modrá - výstup z efektu
- Hnědá - vstup do krabičky
- Zelená - vstup do efektu
Namontujeme nový přepínač a matkama vyladíme usazení tak, aby se dal přepnout, jak jsme zvyklí, je-li trochu kratší, než původní a nejde-li zmáčknout ani úplně vysunutý, přidáme polštářek oboustranné lepenky na tu část pedálu, co na něj dosedá. Pokusíme se při testování této mechanické problematiky neuříznout otevřeným šasi nějaký odpájený drát.
Vezmeme odpájený zelený kabel a nastavíme ho připraveným kabelem tak, aby dosáhl k novému přepínači, stejně jako předtím přidělaná zem ze vstupu do krabičky. Spojení zaizolujeme.
Naším úkolem je udělat toto:
Jak vidíme na schématu, prostřední pin na přepínači je to, co se přepojuje a krajní jsou přepojované alternativy. Pokud místo zde namalovaného DPDT přepínače použijete 3PDT (na ledku), nezapomeňte si ho předtím multimetrem propípat, aby nebyl otočen o 90 stupňů, u pole 3x3 piny se to stane hned :-) Neuvařte si přepínač dlouhým pájením, připravte si všechno k ruce a pájejte rázně. Všechny dráty hezky zaizolujeme páskou na prodlužovacích spojích a vytrasujeme tak, aby neskončily v tom ozubeném kolečku, co nám honí potenciometr. Multimetrem vyzkoušíme, jestli nám vše teče, kam má a zavřeme krabičku. Zapojíme, vyzkoušíme. Pokud to chodí, máme vše dobře, pokud ne, ověříme spoje, pokud kvákadlo shoří plamenem, nemáte se v tom hrabat podle nějakýho návodu, co si přečtete na internetech a dobře vám tak:-)
Příště si povíme, jak udělat push/pull rozepínání humbuckerů na singly.
Kvákání zdar!
Pavel Marcel
(Kytarista skupiny Pumpa a provozovatel Fat Dog Studio)
Použité zdroje: http://www.stinkfoot.se a Google