Vinařství Blatel z Blatnice pod Sv. Antonínkem na Slovácku začalo od ledna letošního roku prodávat vína s etiketami pro nevidomé. „Chtěli jsme na trh přijít s něčím novým a originálním. Vzhledem k tomu, že se jedná o produkty určené výhradně do obchodních řetězců, mají zde etikety s Braillovým písmem velký význam,“ uvedla Monika Kořínková, marketingová ředitelka Vína Blatel, které produkuje vína s etiketami pro nevidomé. Za rok vinařství vyrobí zhruba 250 tisíc těchto speciálních lahví. „Etikety s Braillovým písmem však lepíme pouze na láhve, které budou běžně k dostání v obchodních řetězcích Albert, Tesco, Kaufland a Enapo,“ upřesnila Kořínková.
Na etiketách vín je Braillovým písmem vyražena kromě odrůdy také barva vína. Nevidomí tak jednoznačně poznají, zda si vybírají víno bílé, červené nebo růžové, a zda se jedná například o Muškát, Merlot nebo Sauvignon. Kromě toho je každá vinná etiketa potažena holografickou folií, do které je v několika barvách vyražena stopka u hroznu. „Tento motiv při různých úhlech pohledu budí dojem, že hraje barvami duhy. Proto jsme také pruhy na etiketách jednotlivých odrůd vytvořili v sedmi duhových barvách,“ vysvětlila Monika Kořínková z Vína Blatel. „Zatímco láhev Merlotu má pruh červený a Sauvignon nebo Chardonnay žlutý, Müller nebo Muškát zelený,“ dodala Kořínková s tím, že cena lahve s etiketou pro nevidomé se od běžně dostupných vín téměř neliší. Lidé si ji mohou standardně pořídit od sto korun, v akci dokonce stojí necelých sedmdesát korun.