Praha se na základě provedeného výzkumu umístila na třetím místě společně s Dublinem – kolébkou buskingu a Milánem. Vůbec nejlépe hodnoceny byly Melburne a Sydney, nejhůře pak Mexico city, kde mohou pouliční umělci putovat rovnou za mříže.
Ve zprávě, kterou vypracovalo hnutí The Busking Project pro společnost Tullamore D.E.W. se uvádí, že Praha je díky své dobře promyšlené politice pouličního umění považována za skvělé místo pro provozování buskingu. I přesto, že zde platí určitá omezení týkající se míst k vystupování. Celkově město však podporuje a reguluje busking (pouliční umění) tak, aby z něj měly všechny strany prospěch. Pouliční umění je nedílnou součástí městské kultury. Představuje zde vzácnou kulturní tradici, líheň budoucích talentů, ale také akt svobody a možnost vyjádření lidského ducha. Pouliční umělci jsou k vidění např. na pražském Staroměstském náměstí, kde za svá vystoupení sklízí každý den úctu a obdiv.
Zajímavé bude sledovat, jak se postavení Prahy v příštích letech změní v souvislosti s aktuálně chystanými restrikcemi a přísnějšími pravidly v centru města.
Klíčovým zjištěním zprávy je, že pouliční umění pomáhá ve městech po celém světě revitalizovat centra měst poškozená recesí, rozmachem nakupování po internetu a podobnými faktory. Aby došlo k oživení veřejného prostoru ve městech po celém světě, je třeba tato místa zaplnit živým a spontánním uměním – rozmanitá kvalitní pouliční scéna může pomoci znovu přilákat obyvatel i návštěvníky do center měst a předvést kulturu a charakter daného města.
„Pouliční umění je jako průmyslový nástroj často přehlíženo. Přesto představuje nejběžnější způsob, jak mohou umělci postoupit ve své kariéře, zlepšovat se a dělat práci, kterou mají rádi. Stále více autorů urbanistických plánů hledá strategie, které by pomohly vdechnout život stagnujícím centrům měst. Pouliční umění má potenciál zlepšit pověst měst jako kulturně bohatých míst vhodných pro život, práci i turistiku.“ – Nick Broad, zakladatel hnutí The Busking Project.
Na prvních dvou místech se umístila australská města Melbourne a Sydney. Nejenže jejich vedení vykazuje přívětivý přístup k pouličnímu umění, ale navíc zapojují samotné umělce do tvorby pravidel a do procesu rozhodování. Tato města navíc využívají příležitosti propagovat pouliční umění jako prvek své kreativní a kulturní identity, protože zjistily, že pouliční umění může mít pozitivní vliv na to, jakým způsobem lidé vnímají veřejný proctor. Zcela odlišná situace však panuje v Mexico City, které bylo vyhodnoceno jako nejméně přátelské pro busking, který je zde nelegální a hrozí za něj dokonce trest odnětí svobody.
Zpráva The Beat of the Street je první fází kampaně „Busking Unbarred“ (Busking bez zábran) – společného počinu společnosti Tullamore D.E.W. a hnutí The Busking Project. Cílem kampaně je oslava talentovaných osobností, které svými „performance“ oživují města. Chtějí ukázat tvůrcům politiky pouličního umění, že busking přináší kulturní a společenský prospěch jak obyvatelům města, tak umělcům. Podpora pouličního umění (ve srovnání s vytvářením zákonů na jeho omezení) představuje prospěch pro obchod a turismus.
Kompletní studii najdete na stránkách http://www.buskerjam.cz
O HNUTÍ THE BUSKING PROJECT
The Busking Project je celosvětová komunita, podpůrný nástroj, technický start up a umělecká brána do světa pouličních vystoupení. Členové této komunity v průběhu uplynulých čtyř let natáčeli pouliční umělce na pěti kontinentech, vytvořili síť umělců z 55 zemí, spustili bezplatnou službu formou QR kódu, díky kterému mohou diváci dávat umělcům své příspěvky v digitální formě, a který kombinuje navazování kontaktů osobně i online. Buskeři chtějí žít ve světě, kde představitelé města aktivně podporují pouliční umění, umělci se nemusí stydět vystupovat zdarma na veřejnosti, a kde rodiče mohou být hrdí, když jejich dětí řeknou: „Chci být pouličním umělcem.“ Více informací najdete na http://www.thebuskingproject.com
Foto © Depositphotos.com/phil_bird