Také už jste někdy zažili pocit „to musím mít“? A i když vás rozum přesvědčoval o opaku, okolnosti hrály proti, přesto jste stále dokola usilovně přemýšleli, jak to udělat, abyste vytouženou věc získali?
Ano, v tomto ohledu se ženy a muži neliší. Nezáleží na druhu zboží, je drahé, luxusní a nedá nám spát, dokud je nemáme. Často tyto věci skutečně nepotřebujete, ale téměř vždy je nakonec koupíte. Proč tomu tak je?
Uznávaný marketingový specialista Bryan Eisenberg přišel s jednoduchým vysvětlením: „Lidé zdůvodňují nákupní rozhodnutí fakty, ale svá rozhodnutí činí na základě pocitů.“ Takže pokud se vám nějaká věc líbí a chcete ji, vaše mysl často začne odmítat racionální argumenty, které hovoří proti. Naopak se začnete soustředit na všechno, co potvrdí správnost daného rozhodnutí. To dokazuje také výzkum americké psychologické asociace, jenž po důkladném zkoumání nákupního chování skutečně došel k závěru, že touhy vládnou potřebám.
Tuto skutečnost potvrzují i statistiky prodeje české společnosti Diamonds International Corporation (DIC), zabývající se prodejem investičních diamantů a výrobou vlastních luxusních řemeslných šperků. Z nich vyplývá, že až 76 % prodejů šperků probíhá čistě z emotivních důvodů. Nejčastěji právě při příležitosti výjimečné životní události, jakou je například významné jubileum či svatba. „Většinu našich zákazníků tvoří muži. Ti často kupují diamantový šperk jakožto výjimečný dar ženě, jejíž pozornost si chtějí získat či udržet. Jeho vysokou hodnotou jí totiž vyjadřují, že jim za to opravdu stojí, a dodávají jí tak pocit patřičného ohodnocení a důležitosti v jejich životě,“ potvrzuje roli pocitů a emocí při nákupech luxusního zboží Luboš Říha, majitel DIC.
Naopak z praktického důvodu, jakožto investici, si dle statistik této společnosti diamant zakoupí jen 24 % zákazníků. „Diamanty jsou výborným prostředkem k uchování reálné hodnoty a současně ochranou před znehodnocením hotovosti. Motivem v tomto případě je zabezpečení rodiny a vytvoření určitých jistot. Naši zákazníci někdy uloží své šperky na bezpečném místě i na dlouhá léta a až v případě nouze či významné události je předají rodině či dětem,“ vysvětluje praktický pohled na koupi Luboš Říha. Závěrem tedy vězte, že vůbec nemusíte mít výčitky, když si koupíte diamantový šperk či jiný drahý produkt. Protože pokud je pro vás osobně daná věc důležitá a její pořízení ve vás vyvolá pocit radosti a uspokojení, splní svůj cíl. Smiřte se zkrátka s tím, že při nákupech se emocím a dojmům neubráníte.